Age of Empires III: Definitive Edition recensie

• +Leuke, robuuste nieuwe toevoegingen
  • +Schitterende graphics
  • +Goedkoop

• -Campy-campagnes
  • -Nog steeds niet zo goed als Age of Empires II

OPMERKING VAN DE UITGEVER: Age of Empires III: Definitive Edition won een 'sterk aanbevolen' onderscheiding voor beste pc-game op de TemplateStudio Awards 2021 voor gaming .

Age of Empires III: Definitive Edition is een robuuste, ambitieuze game die wordt ondersteund door een sterke gameplay en wordt tegengehouden door een paar vreemde ontwerpbeslissingen. In zekere zin is het een bijna perfecte remaster, aangezien je precies hetzelfde had kunnen zeggen over Age of Empires III toen het 15 jaar geleden debuteerde. Dit realtime strategievervolg voor de pc zit boordevol stijl en sfeer, maar voelt niet zo mooi uitgebalanceerd aan als zijn voorganger, de bijna onvergelijkbare Age of Empires II: Definitive Edition.

• Cyber ​​Monday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Voor alle duidelijkheid, Age of Empires III: Definitive Edition kan nog steeds een geweldige tijd zijn, of je nu onwaarschijnlijke willekeurige kaartmatchups speelt, je waarde bewijst in multiplayer of zelfs geniet van de heerlijk campy-campagnes. En voor slechts $ 20 is het ook een ongelooflijk goede deal. Tegelijkertijd zijn er lang niet zoveel nieuwe dingen als voor de remaster van AOEII - slechts twee nieuwe beschavingen en een handvol op zichzelf staande historische veldslagen.

AOEIII: Definitive is op zijn best een hoop plezier - en in het slechtste geval een afleiding voordat je teruggaat naar het beklimmen van de AOEII-multiplayerranglijst. Maar hoe dan ook, het is een trouwe en bevredigende remaster voor een van de meer ongelijke inzendingen in de serie. Het is ook onze laatste stop voordat we het langverwachte Age of Empires IV krijgen. Lees onze volledige Age of Empires III: Definitive Edition-recensie voor meer informatie.

(Afbeelding tegoed: Microsoft)

Age of Empires III: Definitive Edition-gameplay

Voor degenen die Age of Empires III nog nooit hebben gespeeld, het is een historische RTS die zich afspeelt in het vroegmoderne tijdperk, ongeveer de 17e tot de 19e eeuw. (Dit gaat ongeveer verder waar Age of Empires II was geëindigd, hoewel er een kleine overlap is in de vroege tijdperken.) Je kiest een grote beschaving uit die periode, zoals de Britten, de Nederlanders, de Ottomanen, de Sioux of de Japanners, dan bouw een machtig buskruit-imperium op.

In de meeste scenario's begin je met slechts een stadscentrum en een paar dorpsbewoners die hulpbronnen verzamelen. Van daaruit kun je je middelen investeren in het opbouwen van een leger, het onderzoeken van nieuwe technologieën en zelfs het verplaatsen van het ene historische tijdperk naar het volgende, wat de verscheidenheid aan gebouwen en eenheden die je tot je beschikking hebt vergroot. Zoals de meeste RTS-games, is het hele spel een delicate evenwichtsoefening tussen het uitgeven van middelen aan dingen die je nu kunt gebruiken, en het opslaan voor krachtigere eenheden en technologieën in de toekomst.

is halo 5 op pc

Net als in eerdere Age of Empires-spellen biedt elke beschaving unieke voor- en nadelen. De Russen kunnen bijvoorbeeld al vroeg een enorm leger inzetten, maar het is moeilijk om hun economie op te bouwen. Nederlanders kunnen enorme hoeveelheden goud produceren, maar het opstellen van een goed leger kan erg duur zijn. De cavalerie van de Sioux is ongeëvenaard, maar ze hebben geen belegeringswapens om van te spreken. Voor het grootste deel balanceert de game deze beschavingen goed, hoewel we zullen moeten afwachten wat de multiplayer-community erachter komt, nu elke beschaving enigszins opnieuw is gebalanceerd voor de Definitive Edition.

Het grootste verschil tussen AOEIII en zijn voorgangers is dat de game naast het bouwen van steden gebaseerd is op verkenning. Als zodanig krijg je, wanneer elke wedstrijd begint, een ontdekkingseenheid, die grote delen van de kaart kan ontdekken en onderweg kleine schatten kan verzamelen. Elke actie die je in de game uitvoert, levert je ook ervaring op, die je kunt gebruiken om zendingen op te halen uit de thuisstad van je beschaving. Elke beschaving heeft verschillende kaarten die je kunt mixen en matchen voor verschillende Home City-zendingen, wat een extra strategie toevoegt aan een spel waar al veel te doen is.

Als er kritiek is op de kerngameplay van AOEIII, is het dat de verkenning en Home City-mechanica de laserfocus wegnemen die de eerste twee games hadden op bouwen en vechten. Ik hou persoonlijk van de afwisseling, maar het tempo en de strategie zijn beide behoorlijk verschillend. Fans discussiëren nog steeds over de vraag of dat een goede of slechte zaak is, maar de Definitive Edition brengt geen wijzigingen aan in de formule.

galaxy s21 vs s21 ultra

(Afbeelding tegoed: Microsoft)

Age of Empires III: Definitive Edition nieuwe functies

Age of Empires III heeft drie grote nieuwe functies, plus een handvol kleinere aanpassingen aan de kwaliteit van leven. Alle toevoegingen zijn goed, hoewel het niet zo genereus aanvoelt als wat we kregen voor Age of Empires II: Definitive Edition.

De grote veranderingen voor AOEIII: Definitive zijn de twee nieuwe beschavingen en de modi Historical Battles en Art of War. De twee nieuwe rassen zijn de Zweden en de Inca's, die beide goed passen bij de bestaande beschavingen. De Zweden zijn een agressieve militaire beschaving met een aantal uitstekende kanonniers en artillerie in het vroege spel. De Inca's kunnen in het begin van het spel enorme voedselvoorraden opbouwen en dit later uitgeven aan diverse, betaalbare legers. Ik kan niet zeggen hoe een van beide in de multiplayer-structuur zal passen, maar geen van beide lijkt na een paar sessies enorm over- of underpowered.

Ook de twee nieuwe modi zijn goede toevoegingen. De historische veldslagen zijn hoe ze klinken: op zichzelf staande scenario's die vroegmoderne militaire campagnes in Algiers, Ethiopië, Rusland en meer weergeven. Deze scenario's zijn over het algemeen langer en moeilijker dan wat de campagnes bieden, en zouden ervaren AOE-fans tevreden moeten stellen. Evenzo zijn de Art of War-missies nuttig om op de hoogte te raken van algemene multiplayer-strategieën.

Mijn enige probleem hier is dat het niet helemaal op één lijn ligt met wat AOEII: Definitive bood: vier nieuwe campagnes en vier nieuwe speelbare races. Bovendien had Age of Empires II veel meer uitbreidingen, wat betekent dat de Definitive Edition tientallen beschavingen en honderden campagnemissies had. AOEIII is op geen enkele manier gierig met inhoud, maar het is over het algemeen een veel kleinere ervaring en een nieuwe echte campagne zou niet verkeerd zijn geweest.

Aanpassingen aan de kwaliteit van leven omvatten functies zoals auto-scouting voor uw verkenner en actiewachtrijen, die welkome toevoegingen zijn. De Iroquois- en Sioux-beschavingen hebben ook enorme revisies ondergaan om ze historisch nauwkeuriger en respectvoller te maken. De veranderingen zijn even wennen, als je veel tijd hebt geïnvesteerd in de originele WarChiefs-uitbreiding, maar een betere nauwkeurigheid in een historische simulatie is altijd een goede zaak.

(Afbeelding tegoed: Microsoft)

Age of Empires III: Definitive Edition-campagnes

Hoewel het niet de moeite waard is om het punt uit te werken, hadden de campagnes in de originele Age of Empires III hun problemen, en ze zijn min of meer hetzelfde in Age of Empires III: Definitive Edition. In plaats van historische verhalen gebaseerd op echte militaire campagnes, zoals in de eerste twee games, richt AOEIII zich op een fictieve familie die het door de eeuwen heen opneemt tegen een geheim genootschap. De campagnes kruisen een aantal echte gebeurtenissen, zoals de Amerikaanse revolutie en de constructie van de Transcontinental Railroad, maar voor het grootste deel zijn de campagnes campy, over-the-top en meer geïnvesteerd in een verzonnen verhaal dan in de echte wereldgeschiedenis .

Dit wil niet zeggen dat de campagnes slecht zijn, toegegeven. De missiestructuren bieden veel afwisseling en de personages en situaties kunnen charmant zijn, op een B-filmachtige manier. Twee van de Asian Dynasties-campagnes kwamen ook iets dichter bij het echte leven, waardoor ze meer op traditionele Age of Empires-scenario's lijken. De campagnes zijn het spelen waard, maar verwacht niet dat ze je een bevredigend gevoel geven voor de rest van het spel, vooral omdat je speelt als verzonnen beschavingen die speciaal voor de campagnes zijn gemaakt, in plaats van de kneepjes van het vak te leren als gewone beschavingen.

(Afbeelding tegoed: Microsoft)

Age of Empires III: Definitive Edition-multiplayer

Sinds Tom's Guide Age of Empires III: Definitive Edition beoordeelde vóór de brede release, was er niet veel aan de hand op de multiplayer-servers. We kunnen zeggen dat de game zowel casual als gerangschikte multiplayer-opties biedt, evenals een toeschouwersmodus, waardoor het geschikt is voor esports. Als de netcode net zo goed werkt als de eerste twee AOE: Definitive Editions, dan zou het een bevredigende multiplayer-ervaring moeten bieden; zo niet, dan kunnen spelers snel terug naar AOEII.

(Afbeelding tegoed: Microsoft)

Age of Empires III: Definitive Edition graphics en geluid

Twee grote verkoopargumenten voor Age of Empires III: Definitive Edition zijn de grafische revisie en de geremasterde soundtrack. De graphics zijn nu aanzienlijk beter dan in 2005, met vernieuwde karaktermodellen en resoluties tot 4K. Hoe ver je ook inzoomt, personages zien er scherp en goed gedefinieerd uit, en de fysieke effecten — met name gebouwen die uit elkaar vallen als belegeringswapens ze vernietigen — zijn nu nog indrukwekkender.

Evenzo klonk de soundtrack eerder prachtig, maar hij is nu nog verfijnder, met een perfecte mix van gemakkelijke snaren voor verkenning en koperachtige hoorns voor de strijd. De meeste bugs die ik tegenkwam in AOEIII: Definitive hadden echter te maken met de soundtrack. Het viel heel vaak volledig uit, vooral bij het laden van opgeslagen spellen, en zou niet opnieuw worden geactiveerd totdat ik de strijd aanging. Andere keren was het volume enorm inconsistent, omdat andere geluidseffecten en stemmenwerk de muziek stiller leken te maken. Ik hoop dat de ontwikkelaars dit probleem snel kunnen oplossen, want een AOEIII-game zonder muziek voelt maar halfcompleet aan.

beste 70 inch 4k tv

(Afbeelding tegoed: Microsoft)

Age of Empires III: Definitive Edition bottom line

In onze recensie van Age of Empires III: Definitive Edition werd besproken hoe het een ambitieuze, imperfecte remaster is van een ambitieus, imperfect spel. De nieuwe races en modi zijn waardevolle toevoegingen en de kerngameplay is net zo solide als altijd. Aan de andere kant had het een nieuwe campagne of twee kunnen gebruiken, vooral omdat de originele niet voldoen aan de gebruikelijke serienormen.

Als er niets anders is, hoop ik dat AOEIII: Definitive fans ertoe aanzet dit ondergewaardeerde deel nog eens te bekijken. Net als de tijdsperiode die het vertegenwoordigt, is het vaak chaotisch en onvoorspelbaar - maar er is veel historische rijkdom, als je weet waar je moet zoeken.

De beste Microsoft Age of Empires III-deals van vandaagBlack Friday Sale eindigt over05uur51minuten31droog Microsoft Age of Empires III:... Amazone Prime $ 39,79 Weergave Age of Empires III Amazone Prime $ 49,99 Weergave Bekijk meer Black Friday-uitverkoop deals bij Amazone Walmart Beste koop Dell We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen