
(Afbeelding tegoed: Chevy)
Als je aandacht hebt besteed aan de EV-industrie, weet je dat Chevrolet zojuist de Bolt EV heeft teruggeroepen. Het is de derde terugroepactie van Bolt die de afgelopen maanden heeft plaatsgevonden, en ze hebben allemaal te maken met een reeks batterijbranden.
Het belangrijkste is dat deze terugroepactie veel omvattender is dan de vorige twee. De eerdere evenementen waren gericht op een handvol Bolt-modellen, maar deze keer heeft Chevrolet alle Bolt en Bolt EUV teruggeroepen. En dat is misschien wel het ergste wat er op dit moment met de elektrische auto-industrie kan gebeuren.
- De beste elektrische auto's die je kunt kopen
- Alles wat u moet weten over de GMC Hummer EV
- Black Friday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!
De Bolt EV-terugroepingswebsite stelt expliciet dat de terugroepactie te wijten is aan het gebruik van defecte lithium-ionbatterijmodellen. Chevrolet en moederbedrijf General Motors zullen ze dus vervangen en zullen klanten informeren wanneer ze hun auto kunnen binnenbrengen voor reparatie.
Ondertussen vraagt Chevrolet gebruikers om veel voorzichtiger te zijn met opladen. Net als de tweede terugroepactie van vorige maand, worden Bolt-bezitters gewaarschuwd om hun auto's na het opladen buiten te parkeren en ze niet 's nachts binnen te laten opladen. Evenzo wordt hen verteld niet meer dan 90 procent op te laden met behulp van Hilltop Reserve Mode (modellen van 2017-1028) of Target Charge Level (2019-2022).
Het laatste advies is dat Bolt-bezitters hun auto's vaker moeten opladen en moeten voorkomen dat de batterij waar mogelijk onder de 70 mijl komt.
Batterijproblemen zijn één ding, branden een ander
Het ziet er niet goed uit voor de weg naar elektrificatie van een autobedrijf, zeker niet voor een autobedrijf dat zo bekend is als Chevrolet, om zulke strikte instructies te moeten geven over hoe bestuurders hun auto wel of niet moeten opladen. De hele situatie is een perfecte storm van problemen, die het vertrouwen van mensen in elektrische auto's ernstig kan aantasten.
Immers, ondanks alle vooruitgang die het afgelopen decennium is geboekt, zijn elektrische auto's nog steeds de uitbijter. De verkoop stijgt misschien, en ze winnen voortdurend aan populariteit, maar batterijproblemen die ernstig genoeg zijn om dergelijke voorzichtigheid te eisen, zullen het vertrouwen van mensen in de toekomst van EV's alleen maar doen wankelen.
Natuurlijk, benzine is ook erg vluchtig en ontvlambaar, maar je hoort niet dat die voertuigen spontaan in brand vliegen. En op zijn minst is een benzinebrand veel eenvoudiger te blussen dan een lithium-ionbatterijbrand. Dat gezegd hebbende, brandweerlieden zijn niet niet uitgerust om EV-batterijbranden aan te pakken, zoals we hebben geleerd na de fatale Tesla-crash in de buurt van Houston, Texas eerder dit jaar.
Toch wezen rapporten op een brand van meerdere uren en duizenden liters water die nodig zijn om het vuur voorgoed te blussen. Koppel zulke verhalen aan meldingen van grootschalige batterijstoringen, en het zou genoeg kunnen zijn om iedereen die op het hek staat twee keer na te denken over het oppakken van een elektrische auto.
waar kun je cnn live kijken
In het ergste geval geeft het anti-EV hardliners nog meer materiaal om elektrische auto's en de voortdurende elektrificatie van de auto-industrie aan te vallen, door een razernij van angst en EV-scepticisme op te zwepen. Zeker als er Bolt-batterijen in brand vliegen en dodelijke slachtoffers veroorzaken.
Het is niet allemaal slecht nieuws
Gelukkig hebben we jarenlang bewezen dat elektrische auto's kunnen werken en dat het gebruik van enorme lithium-ionbatterijen om rond te rijden redelijk veilig is. Het feit is dat deze terugroepactie Chevrolet lijkt te zijn die een overvloed aan voorzichtigheid betracht op basis van wat het beweert batterijleverancier te zijn LG's schuld.
Blijkbaar werd aanvankelijk gedacht dat de defecte batterijen beperkt waren tot een enkele LG Chem-fabriek in Ochange, Zuid-Korea. Maar een brand met een bout uit 2019, die niet was opgenomen in eerdere terugroepacties, heeft ertoe geleid dat het bedrijf zijn onderzoek heeft uitgebreid. Het bleek dat soortgelijke problemen zich ook voordeden bij batterijen die in andere LG-fabrieken werden gemaakt.
Zonder precies te weten om welke Bolt-modellen het gaat, lijkt het alsof Chevrolet geen andere keuze had dan ze allemaal terug te roepen voor het geval dat. Dat is een zeer redelijke beslissing om te nemen, aangezien hoe langer de kwestie duurt, hoe erger de situatie wordt. Het terugroepen van elke bout ziet er niet goed uit voor Chevrolet en GM, maar het is de beste optie die nu beschikbaar is.
Zelfs de kosten van $ 2 miljard voor het terugroepen van de bouten zijn peanuts vergeleken met de negatieve publiciteit die zou ontstaan als Chevrolet bereid was een oogje dicht te knijpen en het probleem te laten voortduren. Vooral omdat ervoor te zorgen dat elke afzonderlijke Bolt-batterij veilig is, er ook een veel kleinere kans is dat iemand kan worden verminkt of gedood in een brand veroorzaakt door een defecte batterij. Dat zou een slechte situatie onberekenbaar erger maken.
We werken samen met onze leveranciers en productieteams om te bepalen hoe de batterijcapaciteit het beste kan worden versneld voor het vervangen van modules in het kader van de terugroepactie, schreef GM-woordvoerder Dan Flores aan CNBC na de terugroepactie in juli. Deze teams werken de klok rond aan deze kwestie.
Laat deze situatie je er dus niet van weerhouden om zelf een elektrische auto te kopen. U wilt waarschijnlijk niet snel een Bolt of Bolt EUV kopen, maar er is geen tekort aan veilige elektrische opties waaruit u kunt kiezen.