Assassin's Creed Valhalla recensie

• +Grote, mooie open wereld
  • +Interessant verhaal en personages

• -Overvol met druk werk
  • -Tangential Assassin's Creed-verbinding
  • -Bouwt weinig op Origins en Odyssey

OPMERKING VAN DE UITGEVER: Assassin's Creed Valhalla won een 'sterk aanbevolen' eer voor Beste PS5-game/Beste Xbox Series X-game op de TemplateStudio Awards 2021 voor gaming .

Assassin's Creed Valhalla is een van de allereerste games voor zowel de PS5 als de Xbox Series X. Maar hoewel de graphics net zo prachtig zijn als ze komen, is de gameplay beslist van de laatste generatie. Wederom neem je de controle over een krijger die verwikkeld raakt in een strijd tussen twee geheime genootschappen op een cruciaal punt in de geschiedenis. Nogmaals, je vermoordt een paar dozijn spraakmakende doelen en ontrafel een grote samenzwering. En nogmaals, je zult een werkelijk enorme wereld verkennen die interessant begint en zich herhaalt naarmate je langer speelt.

• Cyber ​​Monday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Als dit vernietigend klinkt, zou dat niet moeten - niet helemaal, tenminste. Assassin's Creed Valhalla is nog steeds een leuke game en een prima manier om dit najaar in je nieuwe console te duiken. (Hoewel het ook beschikbaar is op systemen van de huidige generatie en prima werkt, voor degenen die nog niet klaar zijn om de sprong te wagen.) Het vechtsysteem is zowel genuanceerd als plezierig, de wereld heeft veel mysteries die het ontdekken waard zijn en het centrale verhaal is redelijk goed — zelfs als de Assassin's Creed-verbinding niet meteen duidelijk is.

Als Assassin's Creed Odyssey je deed afvragen of de formule nog een broodnodige opschudding zou krijgen, is het antwoord van Valhalla een tevreden schouderophalen. Maar op zijn minst is Valhalla niet slechter dan de games die eraan voorafgingen - en het nauwgezette historische toerisme van de franchise heeft altijd enige waarde. Lees verder voor onze volledige Assassin's Creed Valhalla-recensie.

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Assassin's Creed Valhalla review: Gameplay

Assassin's Creed Valhalla levert een van de instellingen waar fans al sinds de begindagen van de serie om hebben gevraagd: de Vikingtijd. Je neemt de leiding over Eivor: een prominente zoon (of dochter) in een familie van adellijke Denen. Hij en zijn broer Sigurd gingen op weg om een ​​nederzetting in Engeland te stichten voor eer en glorie - en om afstand te nemen van de ambitieuze koning Harald in Noorwegen. Eenmaal daar leert Eivor over een oude sekte die de stabiliteit van Engeland zou kunnen bedreigen, en het is aan hem (en zijn clan) om zijn weg naar de overwinning te sluipen, te vechten, te verkennen, te bouwen en te plunderen.

Net als in eerdere Assassin's Creed-titels, zijn er drie hoofdcomponenten voor gameplay: vechten, stealth en verkenning. En, net als in Origins en Odyssey, neemt stealth een duidelijke achterbank naar de andere twee. Je zult een hoop tijd doorbrengen in Assassin's Creed Valhalla terwijl je op je paard door de velden rijdt of je longship bestuurt door de rivieren van het middeleeuwse Engeland. De kaart is enorm (hoewel niet zo duizelingwekkend groot als die van Odyssey), en de doelen liggen behoorlijk ver uit elkaar, dus bereid je voor om onderweg veel (weliswaar prachtige) landschappen in je op te nemen.

Verkenning heeft zowel zijn charmes als zijn frustraties. Terwijl je het Engelse platteland doorkruist, kom je drie soorten nevenactiviteiten tegen: artefacten (verzamelbare doodads), rijkdom (krachtige wapens of vaardigheden) en mysteries. De eerste twee zijn vrij eenvoudig en het verzamelen ervan wordt al vroeg vermoeiend. Je kunt maar zoveel kampen overvallen of zoveel kleine omgevingspuzzels oplossen voordat je je begint af te vragen of je die legendarische bijl of het Romeinse artefact echt nodig hebt.

Mysteries daarentegen vertegenwoordigen enkele van de beste van wat Assassin's Creed Valhalla te bieden heeft. Deze nevenactiviteiten zijn niet de simpele ophaalopdrachten of gevechtsuitdagingen van Origins en Odyssey. In plaats daarvan kunnen ze van alles zijn, van het aanzetten tot een schijnaanval door een huisje in brand te steken, tot het eten van hallucinogene paddenstoelen en het oplossen van hersenkrakers, tot het bewijzen van je verstand in Viking-rapgevechten. (Dit is echt. Het heet verhuizing , en het is waarschijnlijk de beste terugkerende side-quest in de game.)

Als zodanig is veel verkenning repetitief druk werk, maar een aanzienlijke minderheid ervan bestaat uit uitdagende, creatieve zoektochten. Ik wilde vaak naar de mysteries in elk nieuw gebied gaan en mezelf er dan met tegenzin aan herinneren dat rijkdom- en artefact-speurtochten ook van vitaal belang waren voor het verdienen van ervaring en uitrusting.

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Assassin's Creed Valhalla review: gevechten, invallen en nederzettingen

Zoals je zou verwachten van een game over Viking-raiders, staan ​​gevechten centraal in Assassin's Creed Valhalla. Je kunt een verscheidenheid aan wapens uitrusten, van strijdbijlen tot speren tot bogen, en vervolgens grote groepen vijanden opnemen met je lichte, zware en afstandsaanvallen. Je kunt speciale vaardigheden verzamelen uit Wealth-submissies, passieve vaardigheden leren door ervaring op te doen en prioriteit geven aan je favoriete soorten vaardigheden en uitrusting naarmate je hoger komt. Voor het eerst in de serie kun je ook dual-wield wapens gebruiken als je van een schild wilt afzien, hoewel je maar beter extreem zeker kunt zijn van je parry-timing.

Gevechten lijken redelijk op Origins en Odyssey, met de nadruk op snelle aanvallen, pareren en ontwijken, vooral wanneer je te maken hebt met grote groepen vijanden. Deze keer trekt de camera echter iets verder terug dan voorheen, en vijanden hebben niet zoveel HP, waardoor gevechten beter beheersbaar en gestroomlijnd zijn.

Ik vond de ervaring een beetje gemakkelijker dan de laatste twee games (vooral omdat als je veel side-content doet, je bijna altijd te veel niveau krijgt voor de hoofdqueeste), maar er zijn twee verzachtende factoren. Ten eerste zijn je genezingsopties beperkt, wat betekent dat een paar fouten in het begin je een hele strijd kunnen kosten. Ten tweede is je uithoudingsvermogen (die je voor beide zware aanvallen gebruikt) beperkt, waardoor je niet meer oneindig kunt ontwijken. Parryen is belangrijker dan ooit - daarom was het misschien geen fantastisch idee om de dodge-keu rood en de parry-keu een zeer vergelijkbare sinaasappel te maken, maar je zult leren om ze na verloop van tijd uit elkaar te houden.

De gevechten zijn gevarieerd genoeg om interessant te blijven, vooral omdat je veel verschillende soorten vijanden tegenkomt, elk met verschillende strategieën. Maar deze keer is het echte plezier in massagevechten. In tegenstelling tot de simplistische, repetitieve Conquest Battles in Odyssey, vraagt ​​Valhalla je om kampen en kloosters over de waterwegen van Engeland te plunderen. Omdat elk raid-doel anders is en geen twee hun rijkdom op dezelfde plaats opslaan, biedt elke raid een uitdagende en dynamische ervaring. De beloningen zijn ook absoluut essentieel: materialen om je nederzetting te helpen bouwen.

Een andere semi-nieuwe functie in Valhalla is Ravensthorpe: je thuisnederzetting in Engeland. Door materialen te verzamelen en te investeren in lokale bedrijven (een visserij, een brouwerij, een leerlooier, enzovoort), kun je je nederzetting verbeteren, waardoor je toegang krijgt tot nieuwe aanpassingsopties en speurtochten. Het is niet erg verschillend van het bouwen van je villa in Assassin's Creed II, maar het einddoel is gevarieerder dan alleen geld verdienen.

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Assassin's Creed Valhalla: Stealth en progressie

Als je dacht dat een bloedstollende Viking-krijgersfantasie niet precies overeenkomt met een afgemeten stealth-game over het chirurgisch verwijderen van belangrijke doelen, ben je misschien teleurgesteld om te horen dat je het goed hebt geraden. Hoewel stealth nog steeds een groot deel uitmaakt van Assassin's Creed Valhalla, heeft het een achterbank genomen om de strijd weer te openen. Sterker nog, als je het niet wilt gebruiken, is het bijna nooit nodig - en als je goed genoeg wordt in open gevechten, bespaart stealth je eerlijk gezegd niet eens zoveel tijd of moeite.

Er is niet veel te stealth, mechanisch gezien. Druk op een knop om te hurken; blijf stil en uit het zicht om te voorkomen dat je vijanden waarschuwt; besluip ze van achter of van boven om ze te vermoorden met het iconische verborgen mes van de serie. De meeste vijanden zullen in één klap neergaan; een select aantal kan niet ronduit worden vermoord, maar het is veel minder een probleem dan in Odyssey. Voor moeilijkere doelen kan ook een minigame met korte timing nodig zijn. Als je Eivor met sluipende vaardigheden opbouwt, is het een haalbare manier om te spelen, maar de game oriënteert zich echt op open gevechten, of je nu een klooster plundert met je bemanning of vecht tegen een van de vele moeilijke eindbazen van de game.

Over karakterprogressie gesproken, het is hier een beetje interessanter dan in Origins of Odyssey. In plaats van alleen vaardigheden te kiezen en automatisch krachtiger te worden, moet je kiezen welke vaardigheden en stat-boosts je wilt. Je hebt relatief weinig ervaring nodig om een ​​level omhoog te gaan, en elk level levert twee vaardigheidspunten op, die je kunt gebruiken om verschillende knooppunten op een enorm bord te ontgrendelen. Deze nodes kunnen je slagvastheid verhogen, of je stealth-schade, of je affiniteit met een bepaald type uitrusting, dus er is veel speelruimte om Eivor te optimaliseren voor je speelstijl.

Bepaalde knooppunten zullen nieuwe delen van het bord ontgrendelen, dus het is altijd een getouwtrek tussen deze vaardigheid en ik vraag me af wat die vaardigheid zou kunnen onthullen. (Als je Final Fantasy X hebt gespeeld, vertoont het meer dan een voorbijgaande gelijkenis met het Sphere Grid.) Het is een organische en bevredigende manier om een ​​personage aan te passen.

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Assassin's Creed Valhalla recensie: Verhaal

Het jaar is 873 CE en de Denen zijn nog nooit zo machtig geweest. Maar ze zijn ook nog nooit zo verdeeld geweest, zoals de enthousiaste jonge koning Harald van Noorwegen aangeeft wanneer hij probeert de strijdende clans te verenigen. De Viking-broers Sigurd en Eivor, die hun eigen koninkrijk wilden smeden in plaats van trouw te zweren, verzamelen hun stadsmensen en vertrekken naar Engeland. Daar hopen ze hun eigen Deense nederzetting te stichten tussen de strijdende Saksische koninkrijken.

In termen van Eivor's persoonlijke verhaal zijn het allemaal behoorlijk boeiende dingen. De vriendschap tussen Eivor, Sigurd en Sigurds vrouw, Randvi, zorgt voor een sterke emotionele kern, en er zijn veel interessante zijpersonages die in elk nieuw hoofdstuk opduiken. Het conflict tussen de heidense Denen en de christelijke Saksen is geworteld in de geschiedenis van de echte wereld, en het is interessant om te volgen hoe de twee groepen met elkaar overweg kunnen - en hoe niet.

Het enige grote nadeel van dit alles is dat de connectie met de lopende Assassin's Creed-mythos vrij zwak is voor een groot deel van het spel. Eivor is geen Assassin (of Hidden One, aangezien de Assassin-naam op dit moment nog een paar honderd jaar verwijderd is), en hij wil ook niet speciaal bij hun gelederen komen. Hij draagt ​​zijn verborgen zwaard openlijk en stemt ermee in om op de Orde van Ouden (de proto-Tempeliers) te jagen, alleen omdat Sigurd een paar Assassijnenvrienden heeft gemaakt tijdens zijn reizen.

Een Assassin's Creed-game waarin stealth secundair is en de hoofdpersoon slechts zijdelings wordt geassocieerd met de titulaire groep, kan werken, zoals Assassin's Creed IV: Black Flag heeft aangetoond. Maar Black Flag had ook een extreem diep en gedetailleerd scheepsgevechtsmechanisme om op terug te vallen; Valhalla is de gebruikelijke gameplay-loop, maar zonder een expliciete Assassin-verbinding.

Er is ook een moderne sectie waar je speelt als een Assassin genaamd Layla, die ook ons ​​POV-personage was in Origins en Odyssey. De secties zelf zijn er alleen om het historische verhaal wat context te geven. Er is een behoorlijk mysterie in het midden van Layla's verhaal, maar je zult er waarschijnlijk niet te veel over nadenken tussen de intermezzo's.

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Assassin's Creed Valhalla review: graphics en geluid

Assassin's Creed Valhalla zou ons moeten laten zien wat de PS5 en Xbox Series X kunnen doen als het gaat om cross-gen games. Het is heel goed mogelijk dat de next-gen-versie van Valhalla er geweldig uitziet; ze waren echter niet beschikbaar tijdens de beoordelingsperiode, dus ik zal moeten beoordelen op basis van een PS4-kopie, gespeeld via achterwaartse compatibiliteit op een PS5.

Het goede nieuws is dat de game hoe dan ook prachtig is. Van de bergen van Noorwegen tot de glooiende heuvels van Engeland, de landschappen zijn rijk en gevarieerd. Voordat alles is gezegd en gedaan, vind je je weg door weilanden, bossen, moerassen, militaire kampen, steden, kerken, kloosters en zelfs enkele meer exotische, met spoilers beladen locaties. Het rijke kleurenpalet en gedetailleerde texturen laten de game knallen, vooral wanneer je op een zonnige dag een groen gebied verkent. (Aangezien dit nog steeds Engeland is, speelt een groot deel van het spel zich af in grijs, somber weer, en dat is ook goed.)

Ook het geluidsontwerp is van topklasse, met pittige optredens van Magnus Bruun en Cecilie Stenspil: Deense acteurs die respectievelijk de mannelijke en vrouwelijke versie van Eivor inspreken. Wanneer u met uw longship Engelse rivieren afvaart, zal uw bemanning u vergasten met verhalen of Scandinavische deuntjes spelen. Alleen al het scala aan accenten in het spel, dat varieert van Deen tot Deen en Saksisch tot Saksisch, afhankelijk van je exacte regio, is indrukwekkend.

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Assassin's Creed Valhalla review: oordeel

Op het moment dat ik deze Assassin's Creed Valhalla-recensie schrijf, ben ik ongeveer twee dozijn uur in het spel verzonken en ik ben bereid terug te gaan voor meer. Ik geniet van het vechtsysteem, het verhaal en het gevoel van verkenning. Tegelijkertijd geeft het feit dat ik waarschijnlijk nog maar ongeveer een kwart van de reis ben, me een pauze. Deze game heeft een heleboel dingen te doen; een deel ervan is leuk, een deel is vervelend, en soms vraag ik me af of de balans gunstig is.

Assassin's Creed Valhalla is een gemakkelijke aanbeveling voor seriefans die willen weten wat er daarna gebeurt, of voor kopers van de volgende generatie die een vlezige open-wereldtitel willen voor hun eerste PS5- of Xbox Series X-uitstapje. Toch is het moeilijk om het gevoel van je af te schudden dat Assassin's Creed als serie in het verleden veel interessantere, inventievere en gerichtere games heeft gehad. Nu de Origins/Odyssey/Valhalla-trilogie compleet is, wordt het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe grote opschudding.

De beste Assassin's Creed Valhalla-deals van vandaagBlack Friday Sale eindigt over00uur48minutenVier vijfdroog Assassin's Creed Walhalla... Amazone Prime $ 59,99 $ 19,98 Visie Korting Assassin's Creed Walhalla... Beste koop $ 59,99 $ 19,99 Visie Korting Assassin's Creed Walhalla,... Walmart $ 44,20 $ 36,65 Visie KortingBekijk meer Black Friday-uitverkoop deals bij Amazone Walmart Beste koop Dell We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen