Ik heb de virale TikTok 12-3-30 loopbandtraining geprobeerd - werkt het?

(Afbeelding tegoed: Shutterstock)

Als hardloper kom ik niet vaak naar TikTok voor inspiratie, maar de virale '12-3-30' loopbandtraining trok mijn aandacht. De workout die beroemd is gemaakt door voormalig actrice en ster op sociale media, Lauren Giraldo, is meer dan 2,7 miljoen keer gedeeld op TikTok, waarbij gebruikers enthousiast waren over de voordelen ervan.

Maar wat is de 12-3-30 loopbandtraining en wat zijn de voordelen?



ipad air 4e generatie specificaties
  • Black Friday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Toen Giraldo online over de training sprak, zei ze: 'Vroeger was ik zo geïntimideerd door de sportschool en het was niet motiverend. Maar nu ga ik dit ene ding doen, en ik kan me goed voelen over mezelf.'

In plaats van hardlopen, houdt de training in dat je op een helling loopt, waarvan is bewezen dat het een aantal serieuze voordelen heeft, zoals meer gewichtsverlies (Giraldo crediteert de training voor het helpen van haar 30 pond te verliezen), omdat je meer calorieën verbrandt door op helling te lopen dan op het platte vlak en werkend aan de kern, evenals aan de bilspieren en kuiten. In vergelijking met hardlopen heeft power walking ook minder impact op de gewrichten, dus het is een goede optie voor diegenen die hardlopen te intens vinden.

Hoe doe je de 12-3-30 workout?

Geen paniek, het is veel, veel gemakkelijker dan het klinkt. Om deze loopbandtraining te volgen, hoeft u alleen maar:

  • Warming-up gedurende 5 minuten, ofwel op het vlakke ofwel op een lichte helling
  • Zet de helling van de loopband op 12%
  • Stel de loopbandsnelheid in op 3mph
  • Loop 30 minuten

Er is geen vaste richtlijn over het wel of niet vasthouden van de staven van de loopband. Giraldo zegt dat ze de tralies ongeveer 30% van de tijd vasthoudt en de andere 70% handsfree gaat.

releasedatum iphone pro 12

Hoe ziet de 12-3-30 training eruit?

Om te waarschuwen, ik was tien dagen verwijderd van het lopen van mijn vierde marathon toen ik deze training probeerde, dus ik beschouwde mezelf als een redelijk goede conditie. Gemiddeld loop ik vier tot vijf keer per week, met een gemiddelde kilometerstand van ongeveer 30 mijl, maar afgezien van uitgaan met de hond, maakt powerwalken geen deel uit van mijn dagelijkse routine.

Het eerste dat me opviel toen ik deze loopband installeerde, was dat 12% behoorlijk hoog is. We hebben het over 30 minuten wandelen op een steile heuvel, niet de rustige wandeling in het park die ik had verwacht toen ik deze training ging testen. Ik zou willen voorstellen dat degenen die niet gewend zijn om regelmatig te lopen of rennen, iets lager zouden kunnen beginnen, omdat het de eerste paar minuten een beetje een schok voor het systeem was.

Het is ook vermeldenswaard, 30 minuten is aan de lange kant van een training voor beginners. Giraldo zei zelf dat het even duurde voordat ze de volledige 30 minuten had kunnen lopen en dat ze pauzes moest nemen toen ze voor het eerst begon, dus wees niet bang om de helling te verlagen als dat nodig is.

Krediet: Future/TemplateStudio

hisense vs tcl roku tv

Vervolgens gebruikt power walking op helling andere spieren dan hardlopen. Zoals gezegd, ik was een paar dagen uit een marathon, dus ik wilde mijn kuiten, hamstrings of mijn onderrugspieren niet te zwaar belasten, omdat ik verondersteld werd af te tappen, maar ik voelde mijn kuiten absoluut harder werken dan ze zouden doen op een loopband. (Als u last heeft van pijn in de boven- of onderrug, moet u voorzichtig zijn met lopen of rennen op een helling, omdat dit meer druk op uw wervelkolom kan uitoefenen).

Ten slotte is deze training qua calorieverbranding niet vergelijkbaar met een HIIT-training of een run. Volgens mijn Apple Watch 6 verbrandde ik 159 actieve calorieën in de 30 minuten, wat veel minder is dan wanneer ik 30 minuten zou rennen, maar meer dan wanneer ik op een vlakke ondergrond zou lopen. Natuurlijk zijn calorieën heel specifiek voor de statistieken van de gebruiker, en volgens het profiel, waarin ik mijn gegevens niet had geprogrammeerd, had ik in 30 minuten 323 calorieën verbrand.

de beste draadloze gamingheadset

In totaal heb ik 1,5 mijl gelopen en 948 voet geklommen. Hoewel ik zeker zal vasthouden aan buiten rennen als mijn favoriete oefening, was dit een briljante, low-impact manier om mijn hartslag te verhogen. Wat meer is, toen ik van het loopvlak stapte, voelde ik dat ik echt mijn bilspieren en mijn hamstrings had getraind, gebieden die hardlopers vaak verwaarlozen, dus dit zou een geweldige vorm van cross-training een paar keer per week zijn.

Volgens haar TikTok doet Giraldo deze training vijf keer per week en hoewel ik zou zeggen dat dat waarschijnlijk een beetje veel is voor de meeste sportschoolbezoekers, is het absoluut een geweldige training op de loopband om te proberen als je niet van hardlopen houdt.

De beste loopbandendeals van vandaagBlack Friday Sale eindigt over01dagen13uur09minuten48droog Horizon T101 Modelnummer... Walmart $ 19,99 Visie Confidence Fitness Ultra 200... Amazone $ 239,99 Visie Horizon Fitness T101-loopband DICK'S Sportartikelen $ 699,99 Visie Bekijk meer Black Friday-uitverkoop deals bij Amazone Walmart Beste koop Dell We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen