iPhone-apps niet beter voor privacy dan Android, vindt onderzoek in Oxford

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Een nieuw onderzoek komt tot een verrassende conclusie: iPhone-apps hebben de neiging om net zo vaak je privacy te schenden als Android-apps.

'Over het algemeen vinden we dat geen van beide platformen duidelijk beter is dan het andere voor privacy over de dimensies die we hebben bestudeerd', zegt het academische artikel getiteld ' Zijn iPhones echt beter voor privacy? ?' en gepresenteerd door onderzoekers van de Universiteit van Oxford.



  • Cyber ​​Monday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

'Hoewel is beweerd dat de keuze voor de smartphone-architectuur de privacy van gebruikers zou kunnen beschermen, komt er geen duidelijke winnaar tussen iOS en Android naar voren uit onze analyse', voegt de paper toe. 'Het delen van gegevens voor trackingdoeleinden was gebruikelijk op beide platforms.'

Als dit vaag bekend klinkt, kan het zijn dat een Iers team eerder dit jaar tot vergelijkbare conclusies kwam over de beveiliging van iOS-apps die ongeveer gelijk was aan die van Android-apps.

iphone xr vs 11 maat

Er is één groot voorbehoud bij het nieuwe onderzoek: het werd uitgevoerd vóór de introductie van iOS 14.5 in april 2021, waardoor opt-in voor tracking en app-privacylabels verplicht werden op iPhones.

hoe maak je snapchat zwart?

Het Oxford-team - Konrad Kollnig, Reuben Binns, Max Van Kleek en Nigel Shadbolt, plus onafhankelijk onderzoeker Anastasia Shuba - beloofde 'de impact van deze beleidswijzigingen in toekomstig werk te beoordelen', maar hun onderzoekspaper omvat veel meer dan alleen het volgen.

We hebben contact opgenomen met zowel Apple als Google voor commentaar en zullen dit verhaal bijwerken wanneer we een antwoord ontvangen.

Tracking is overal op iOS en Android

De onderzoekers analyseerden de code, machtigingen en netwerkverkeer van 12.000 willekeurig geselecteerde gratis apps van elk platform die in 2018 of later waren bijgewerkt of uitgebracht. Elke app werd uitgevoerd op een echt apparaat, ofwel een eerste generatie iPhone SE met iOS 14.2 of een Google Nexus 5 met Android 7 Nougat.

Ze ontdekten dat bijna alle (89%) van de Android-apps ten minste één trackingbibliotheek bevatten, wat bijna altijd Google Play-services was. De cijfers waren niet veel lager op iOS, waar 79% van de apps ten minste één trackingbibliotheek had, hoogstwaarschijnlijk Apple's eigen SKADNetwork, dat bijhoudt op welke advertenties een gebruiker klikt.

62% van de iOS-apps had echter ook de AdMob-bibliotheek voor advertentietracking van Google, gevolgd door 54% van de iOS-apps (en 58% van de Android-apps) met Google Firebase. Facebook-trackers zaten in 28% van de Android-apps en in 26% van de iOS-apps.

In feite hebben de meeste apps op beide platforms - 90% van de Android-apps en meer dan 60% van iOS - gegevens gedeeld met trackingbedrijven die eigendom zijn van Google.

'Tracking door Google... gebeurt op grote schaal op iOS, waar, in tegenstelling tot Android, een gebruiker geen toestemming zou hebben gegeven als onderdeel van het apparaatconfiguratieproces', aldus de krant.

Bijna alle waargenomen trackingbedrijven waren gevestigd in de VS. Ongeveer 9,5% van de iOS-apps en 5% van de Android-apps gebruikten Chinese trackers; 7,5% van de iOS-apps en 2% van de Android-apps gebruikten Indiase trackers.

Samsung note ultra 20 hoesje

Omdat de onderzoekers apps uit de Britse versies van de appstores gebruikten, kan het feit dat bijna alle ad-trackingbedrijven buiten Europa gevestigd zijn, wijzen op wijdverbreide schendingen van de Europese (en de Britse) AVG-privacywet, die de overdracht van gebruikersgegevens over grenzen.

Advertentieprivacy winstgevend maken

Het team prees Apple omdat het het voor iPhone-gebruikers mogelijk heeft gemaakt om de tijdelijke advertentie-ID's die je telefoon markeren voor adverteerders te blokkeren, en omdat het transparant is voor gebruikers over wat er aan de hand is. (Op Android kunt u die advertentie-ID's vernieuwen, maar niet blokkeren, en de meeste Android-gebruikers weten niet eens dat ze bestaan.)

Maar het team zag ook een bijbedoeling van Apple.

Samsung Galaxy S21 5g recensie

'Apple's harde optreden tegen het gebruik van advertentie-ID's zou kunnen worden geïnterpreteerd als een poging om inkomsten van Google en andere advertentieaanbieders af te leiden, en het gebruik van alternatieve modellen voor het genereren van inkomsten te motiveren - die lucratiever zijn voor Apple', stelt de Oxford-onderzoekspaper.

'Apple heeft aantoonbaar een grotere nadruk gelegd op privacy, met als doel een concurrentievoordeel te behalen door een beroep te doen op privacygevoelige consumenten.'

De helft van de Android-apps deelde advertentie-ID's via internet, terwijl slechts een derde van de iOS-apps dat deed. En bijna alle Android-apps - iets meer dan 85% - stuurden het modelnummer en de apparaatnaam van een telefoon terug naar de thuisbasis. Tweederde van de iOS-apps deed dat wel.

Meer app-machtigingen of meer keuze bij afmelden?

Android-gebruikers worden gevraagd om bij installatie meer rechten te verlenen aan Android-apps dan aan iOS-gebruikers, merkten de Oxford-onderzoekers op. Maar dat kan zijn omdat iOS apps veel rechten geeft, zoals internettoegang, zonder de gebruiker de kans te geven deze te accepteren of te weigeren.

beste telefoons op dit moment

'Over het algemeen heeft Android veel machtigingen die geen equivalent hebben op iOS, en daarom kunnen Android-apps meer bevoorrecht lijken dan hun iOS-tegenhangers', zegt de krant. 'Maar bij nader inzien vragen ze gewoon om toestemming voor toegang tot bronnen die niet beperkt zijn op iOS (bijvoorbeeld internettoegang en netwerkstatus).'

Ondertussen heeft ongeveer de helft van de iOS-apps toegang tot de camera en locatie van een telefoon, terwijl slechts ongeveer een kwart van de Android-apps dat kan.

Apps voor kinderen zijn een privacynachtmerrie

Als je niet zeker weet of het een goed idee is om jonge kinderen smartphones te geven, zou dit onderzoek kunnen helpen om de zaak op te lossen.

'Beide platforms hebben beleid om het verzamelen van gegevens en advertenties in kinderapps te beperken', aldus de krant.

'Desondanks was toegang tot unieke apparaat-ID's, met name de advertentie-ID, en de gebruikerslocatie wijdverbreid in apps voor kinderen. Zevenentwintig procent van de kinderapps op iOS kon de locatie van de gebruiker opvragen, en 4% op Android.'

'Ongeveer 59% van de Android-apps deelde de advertentie-ID met derden via internet, 25% op iOS', voegde de krant eraan toe. 'Hiermee kunnen fijnmazige profielen over kinderen worden gemaakt, waardoor ze gevaar lopen.'

Meer privacy betekent minder app-inkomsten

Gaat dit ooit veranderen? De Oxford-onderzoekers hopen de beleidswijzigingen die zijn geïntroduceerd met iOS 14.5 en latere versies van iOS te analyseren om te zien of dat een verschil maakt. Maar ze voegden eraan toe dat er sterke prikkels zijn om smartphones meer privé te maken.

'Aangezien de platforms een aandeel nemen in de verkoop via de app-winkels (tot 30%),' zegt de Oxford-krant, 'hebben zowel Apple als Google een natuurlijk belang bij het creëren van zakelijke kansen voor app-uitgevers en hen gegevens te laten verzamelen over gebruikers om dergelijke verkopen te stimuleren.'

De beste Apple iPhone 13 Mini-deals van vandaagPlannen ontgrendeldOntvang een nieuwe iPhone 13 mini + Premium Wireless vanaf slechts $ 60/mnd Mint Mobiel VS Geen contract Apple iPhone 13 Mini (Afbetalingen 128GB) Apple iPhone 13 Mini (Afbetalingen 128GB) Vrij vooraf $ 45,38/mnd Onbeperkt minuten Onbeperkt teksten 4GB gegevens oproepen:Oproepen naar MX & CA inbegrepenteksten:Berichten naar MX & CA inbegrepenGegevens:(vertraagd tot 128 kbps snelheden) Mint Mobiel VS Geen contract Onbeperkt minuten Onbeperkt teksten 4GB gegevens oproepen:Oproepen naar MX & CA inbegrepenteksten:Berichten naar MX & CA inbegrepenGegevens:(vertraagd tot 128 kbps snelheden) Bekijk Deal Bij Mint mobiel Vrij vooraf $ 45,38/mnd Bekijk Deal Bij Mint mobiel Ontvang een virtuele cadeaubon van $ 100 + GRATIS Beat Studio Buds - zwart wanneer je overschakelt en activeert naar Zichtbaar Geen contract Apple iPhone 13 Mini (Afbetalingen 128GB) Apple iPhone 13 Mini (Afbetalingen 128GB) Vrij vooraf $ 70/mnd Onbeperkt minuten Onbeperkt teksten Onbeperkt gegevens Gegevens:(downloadsnelheden van 5-12 Mbps, uploadsnelheden van 2-5 Mbps) Geen contract Onbeperkt minuten Onbeperkt teksten Onbeperkt gegevens Gegevens:(downloadsnelheden van 5-12 Mbps, uploadsnelheden van 2-5 Mbps) Bekijk Deal Bij Vrij vooraf $ 70/mnd Bekijk Deal Bij Ontvang een nieuwe iPhone 13 mini + Premium Wireless vanaf slechts $ 60/mnd Mint Mobiel VS Geen contract Apple iPhone 13 Mini (Afbetalingen 256GB) Apple iPhone 13 Mini (Afbetalingen 256GB) Vrij vooraf $ 49,54/mnd Onbeperkt minuten Onbeperkt teksten 4GB gegevens oproepen:Oproepen naar MX & CA inbegrepenteksten:Berichten naar MX & CA inbegrepenGegevens:(vertraagd tot 128 kbps snelheden) Mint Mobiel VS Geen contract Onbeperkt minuten Onbeperkt teksten 4GB gegevens oproepen:Oproepen naar MX & CA inbegrepenteksten:Berichten naar MX & CA inbegrepenGegevens:(vertraagd tot 128 kbps snelheden) Bekijk Deal Bij Mint mobiel Vrij vooraf $ 49,54/mnd Bekijk Deal Bij Mint mobiel We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen