
(Afbeelding tegoed: TemplateStudio)
De Macs met M1-chip lieten zien dat gamen op de Mac beter zou kunnen: grote games draaien redelijk goed, zelfs zonder een aparte grafische kaart. Dat gezegd hebbende, terwijl Apple de 20e verjaardag van de openbare release van OS X viert, loopt het hele concept van gamen op de Mac nog jaren achter op waar het zou moeten zijn. En dat moet veranderen.
De problemen beginnen met het nog steeds frustrerende en alarmerende gebrek aan belangrijke games, waardoor pc's meteen een voorsprong hebben. De gamingproblemen van Apple bedreigen ook de relatie met de creatieve gemeenschap, iets waar het bedrijf altijd trots op is geweest. En last, but not least, Apple probeert nog steeds de situatie te achterhalen met zijn Apple TV, die verondersteld werd te worden ondersteund door gamen.
s21 vs s21 ultra specificaties
- Vind de beste Macbook voor jou met een beter toetsenbord
- Lees onze MacBook Pro met M1 review
- Cyber Monday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!
Terwijl ik een tijdje nadacht over de ellende van gamen op de Mac, kwam het weer in de krantenkoppen nu Valve uitkwam Steam Link voor macOS . Met Steam Link, voor degenen die het niet weten, kun je pc-games naar een Mac streamen, maar het heeft een groot nadeel. U moet eigenaar zijn van de pc waarvan u streamt. Ik kan een paar randgevallen bedenken waarin dit waardevol zou kunnen zijn, maar de meeste mensen, neem ik aan, zouden het spel gewoon op de pc spelen in plaats van het ook op een Mac op afstand uit te voeren.
Interessanter zijn alternatieven voor cloudgaming, zoals: Nvidia GeForce-ervaring en Google Stadia (hoezeer het ook een mislukt project lijkt te zijn). Maar geen van beide lijkt in dit stadium echt compleet te zijn, wat me reden geeft om me af te vragen wanneer de Mac zijn weg zal vinden met gamen.
Streamen is absoluut niet nieuw, maar toen ik deze winter eindelijk begon te streamen, was het grotendeels mogelijk omdat ik een pc had die ik kon gebruiken. En dit vind ik hilarisch omdat ik me al veel langer verzet tegen het gebruik van een pc dan dat ik geïnteresseerd was in streaming. Ik heb een eeuwigheid geleden een maand op de MateBook X Pro doorgebracht, maar omdat pc-gaming toen niet belangrijk voor me was, zag ik weinig reden om te blijven. Maar nu ben ik terug en ik zie hoe pc's oude Mac-gebruikers weg kunnen lokken.
De grote games ontbreken — en dat is een probleem
Ik ben persoonlijk overgestapt op het gebruik van een pc omdat ik Persona 4 Golden wilde streamen, een JRPG uit 2012 die oorspronkelijk werd uitgebracht op de PS Vita en die afgelopen zomer op Steam voor pc's (en niet voor Macs) werd uitgebracht. Het feit dat we de volgende maanden geen Mac-versie hebben gekregen, is gek. Toen ik de MacBook Air met M1 testte, zag ik Rise of the Tomb Raider uit 2015 soepel draaien op het systeem. Andere sites hebben zelfs gemeld dat Shadows of the Tomb Raider uit 2018 ook goed werkt op diezelfde laptop. En als die games het goed doen op de Mac, is er geen reden dat Atlus' Persona-games niet op de Mac staan.
Kijk naar de topverkopers op Steam - Half-Life: Alyx, Valheim, Outriders, Cyberpunk 2077 en The Witcher 3 - geen van hen heeft een macOS-versie.
En deze situatie is niet beperkt tot dit ene rare, relatief oude spel. Kijk naar de topverkopers op Steam — Halfwaardetijd: Alyx , Valheim , buitenstaanders , Cyberpunk 2077 en The Witcher 3 - geen van hen heeft een macOS-versie. Ja, er is software zoals: parallellen en Crossover van Codeweavers , waarmee emulatie van pc-games op de Mac mogelijk is, maar dat is niet goed genoeg.
Apple heeft aan zijn Metal-framework gewerkt om games beter te laten werken (nadat ze er vanuit OpenGL naar zijn overgestapt), maar dat heeft nog steeds niet geleid tot de verandering in de beschikbaarheid van titels die Mac-bezitters van gamers nodig hebben of verdienen. Dus op dit moment is het aan Apple om zijn ontwikkelaarsrelaties te verbeteren. Ik weet niet hoe ze het zouden doen, maar op dit punt in het spel zou het niet moeilijk moeten zijn om de gewenste spellen op de Mac te vinden. Misschien willen game-ontwikkelaars geen deel van hun inkomsten opgeven via de Mac App Store. Ik snap het. Apple wil waarschijnlijk die korting, en game-aankopen net zo eenvoudig maken als het gebruik van Apple Arcade, maar het heeft tot nu toe niet gewerkt. Natuurlijk zijn er een aantal goede mobiele games (Sayonara Wild Hearts en Grindstone waren vroege hits), maar het heeft niets dat bijvoorbeeld een Dark Souls-game kan raken.
Terwijl Apple Apple Arcade pusht, en zijn gehypte titel Fantasian (afkomstig van Final Fantasy-maker Hironobu Sakaguchi), voelt de abonnementsservice niet als genoeg. Ja, een grote exclusiviteit kan helpen om de aandacht te trekken, maar niet alle gamers willen een andere abonnementsservice kopen, niet wanneer Xbox Game Pass en PlayStation Plus al op je budget zitten.
Het grote streamersprobleem van Apple
Zo lang geleden als ik me kan herinneren, ging het oude gezegde dat creatieve professionals alleen Macs gebruikten. Telkens wanneer ik in lay-outsoftware voor gedrukte publicaties werkte, was het altijd op een Mac.
Maar de dominantie van de Mac in de creatieve wereld is niet meer wat het geweest is. Nu hebben de pc-versies van de Adobe-suite met applicaties pariteit bereikt. Geloof me niet op mijn woord, daar lees ik over Reddit , Quora en Creatief Pro , te.
En nu hebben we streamers. Een nieuwe (en vaak jongere) groep makers, die uren en uren aan video produceert voor Twitch, YouTube en andere platforms. En als ze gezocht om een Mac te gebruiken om te gamen en het gamen op te nemen, moeten ze ofwel een capture-kaart gebruiken om verbinding te maken met een console, of emulatie om grote games van andere platforms uit te voeren.
Macs zijn niet scherp genoeg geprijsd om zo gebrekkig te zijn als het op games aankomt - en daar moet een einde aan komen.
Terwijl de eerste de standaard is voor veel streamers, legt de laatste te veel wrijving in de weg van de prestaties. Je wilt dat je video's er helder en soepel uitzien, en hoewel de M1-chip-macs games op dat moment soepel kunnen laten verlopen, is het veel gevraagd om je Mac te pushen om die video tegelijkertijd uit te streamen als er emulatie bij betrokken is. Hoe meer games er worden geschreven voor Apple siliconen Macs, de betere dingen zullen zijn voor Mac-bezitters die hun apparaat willen gebruiken.
Hoe eerder Macs grote namen krijgen, hoe eerder ze een betere reputatie kunnen krijgen in deze nieuwe, groeiende markt.
Hoe zit het met de Apple TV?
En in het centrum van Apple's gameverhaal ligt een verhaal van onvervulde belofte op de Apple TV. Het bedrijf brengt waarschijnlijk een nieuwe Apple TV 2021 dit voorjaar op de geruchten Apple-evenement in april . En hoewel ik liever heb dat Apple zijn inspanningen buiten Apple Arcade richt, is de volgende Apple TV een cruciaal onderdeel om die service belangrijk te maken. En er is meer nodig dan alleen de eerder genoemde Fantasian. Apple heeft lang gezegd dat games geweldig zullen zijn op de Apple TV, en het is tijd dat die claim uitkomt.
Als de volgende Apple TV op de volgende generatie Apple-silicium draait - die net zo krachtig is als de volgende laptops en desktops - kan dit het bedrijf helpen om game-ontwikkelaars te laten denken dat de Apple TV de moeite waard is om voor te ontwikkelen. En zelfs de moeite waard die Apple zou nemen van games die in zijn online winkels worden verkocht (aangezien tvOS een ommuurde tuin is, net als iOS). Apple moet een manier vinden om het Apple TV-pictogram naast de PlayStation-, Xbox-, pc- en Stadia-logo's in gaming-commercials te plaatsen.
Belangrijke games zouden de Apple TV een reden geven om te blijven bestaan - wat hij hard nodig heeft. Op dit moment is de $ 179 Apple TV 4K 265% duurder dan de $ 50 Roku Streaming Stick Plus en Chromecast met Google TV.
Mac gaming vooruitzichten
Macs zijn niet scherp genoeg geprijsd om zo gebrekkig te zijn als het op games aankomt - en daar moet een einde aan komen. Ja, Intel's 'Justin'-advertentie met de voormalige Apple-woordvoerder was ongelooflijk de moeite waard, maar het sloeg een solide punt: pc-gaming is net zo veel beter dan Mac-gaming.
Als Apple dit schip echter kan omdraaien, kan het hen in goede gratie houden bij de volgende generatie en/of hun streamingapparaat een reden van bestaan geven. Ik weet niet wat de volgende stappen van Apple op het gebied van gamen zijn, maar als iemand die overweegt de aanstaande MacBook Pro 2021 te kopen, hoop ik dat ze dit oplossen. Ik geef gewoon de voorkeur aan de creatieve applicaties op macOS boven hun pc-tegenhangers, en het algemene besturingssysteem is naar mijn bescheiden mening beter ontworpen.
Maar als je me een nieuwe gaming-pc of een nieuwe MacBook zou laten kiezen, zou ik het moeilijk vinden om zeker te zijn van mijn beslissing. En dat had ik mezelf een jaar geleden niet kunnen voorstellen.