Nee, je moet geen kater hebben - dit is waarom

(Afbeelding tegoed: Shutterstock)

Nu de lockdown-beperkingen versoepelen, laat Google Trends zien dat zoekopdrachten naar 'alcohol en lichaamsbeweging' met 200% zijn toegenomen, omdat we allemaal proberen onze lockdown-fitnessroutines te combineren met gezelligheid. Maar zou moeten je sport met een kater, en wat zijn precies de effecten van alcohol op het lichaam de volgende dag?

Dan Harris, een personal trainer bij fietsenwinkel E-Bikes Direct , zegt dat je nooit moet proberen te trainen als je een kater hebt en biedt zijn suggesties over wat je in plaats daarvan zou moeten doen. Dus leg die dumbbells neer, laat je vermoeide hoofd rusten en lees verder om de wetenschap achter je kater te begrijpen, en waarom geen training een goed idee is terwijl je zo kwetsbaar bent.



Waarom je niet moet proberen te sporten met een kater

  • Cyber ​​Monday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Als je een zware nacht hebt gehad, kun je je misschien niet echt beter voelen als je naar de sportschool gaat of gaat hardlopen, legt Harris uit. Dit is waarom je jezelf volgens de wetenschap een vrije dag zou moeten geven.

Je kunt een kater niet echt uitzweten

Vergeet wat je misschien hebt gehoord, een kater 'uitzweten' is niet echt iets. Helaas kan minder dan 10% van de alcohol die je lichaam heeft gemetaboliseerd door zweet worden uitgesloten. In plaats daarvan loop je door zweten als je een kater hebt een groter risico op uitdroging. 'De consumptie van alcohol is een van de snelste manieren om het lichaam uit te drogen', legt Harris uit. Alcohol is een toxine dat werkt als een diureticum door de productie van het hormoon vasopressine, het natuurlijke antidiureticum van het lichaam, te onderdrukken. Hierdoor ga je bij het nuttigen van alcohol vaak vaker naar het toilet.

Als u traint wanneer u uitgedroogd bent, loopt u een groter risico op letsel, omdat de spieren meer kans hebben op kramp, gespannenheid en op hun beurt meer spanning ervaren dan normaal. Tranen, verrekkingen en zelfs breuken zijn niet ongebruikelijke bijwerkingen van lichaamsbeweging wanneer uitgedroogd, na het drinken van alcohol.

De beste manier om te voorkomen dat je een trainingssessie mist, is natuurlijk om stappen te ondernemen om de kater van de avond ervoor te voorkomen. Aangezien alcohol een diureticum is, zullen uw katersymptomen de volgende ochtend mogelijk niet zo ernstig zijn als u uitdroging actief vermijdt door tussen elk drankje een glas water te drinken en een ander glas voordat u naar bed gaat.

Als je geen zin hebt om heen en weer naar de bar te gaan voor kraanwater, waarom neem je dan niet gewoon een waterfles bij je en bewaar je die op tafel als herinnering? (We hebben de . naar boven afgerond beste waterflessen hier op de markt).

Je zult je waarschijnlijk vermoeid voelen

'Het is een mythe dat alcoholgebruik kan leiden tot een goede nachtrust', zegt Harris. Hoewel je na het drinken vaak sneller in slaap valt (vanwege de toename van de chemische adenosine in de hersenen, die de slaap stimuleert), zul je waarschijnlijk niet zo lang in slaap blijven. Studies tonen zelfs aan dat de snelle slaapfase (REM) wordt onderbroken na het drinken van alcohol, wat betekent dat je vaak vermoeider wakker wordt dan normaal.

Alcohol heeft ook invloed op het metabolisme van het lichaam, omdat je lichaam alcohol niet kan opslaan zoals suiker en koolhydraten, dus het moet zijn weg naar de lever vinden om te worden verwerkt. Dit zet op zijn beurt spanning op het spijsverteringsstelsel, omdat het lichaam probeert toegang te krijgen tot essentiële voedingsstoffen. Door deze verminderde toegang tot voedingsstoffen zult u zich waarschijnlijk moe en traag voelen.

Trainen als lichaam en geest vermoeid zijn, is een slecht idee. Niet alleen zult u zich minder goed kunnen concentreren op wat u aan het doen bent, maar uw evenwicht en coördinatie kunnen ook worden aangetast, en uw lichaam zal veel sneller vermoeid raken dan normaal, waardoor u een groter risico loopt om geblesseerd te raken.

Je hebt waarschijnlijk niet goed getankt

Heb je je ooit afgevraagd waarom je trek hebt in gefrituurd eten na het drinken van alcohol? Alcohol bevordert de productie van de chemische stof Galanine door de hersenen. Op zijn beurt veroorzaakt Galanine het hunkeren naar voedsel met een hoog Omega 6-gehalte, dat vaak wordt aangetroffen in vet voedsel en frituuroliën. Als u toegeeft aan deze hunkering, kan vetrijk voedsel uw bloeddruk verhogen.

Omdat lichaamsbeweging ook uw bloeddruk kan verhogen, kan het combineren van de twee leiden tot bijwerkingen zoals een lichte koppigheid, een langdurige verhoging van de hartslag en zelfs flauwvallen.

Wat moet u in plaats daarvan doen?

We weten allemaal dat lichaamsbeweging endorfines kan vrijmaken waardoor we ons beter voelen, dus het is verleidelijk om te trainen met een kater. Hoewel je zeker iets te veel impact moet vermijden, zegt Harris dat yoga, zacht rekken en pilates allemaal kunnen werken als een goed trainingsregime na het drinken.

Het is ook vermeldenswaard dat alcohol het herstelvermogen van uw lichaam kan vertragen, dus als u een zware gewichthefsessie heeft gedaan, of een bijzonder lange hardloop- of fietstocht voordat u drinkt, moet u uw spieren misschien een extra dag of zo geven om repareren dan u normaal zou doen.

De beste aanbiedingen voor weerstandsbanden van vandaag 20 Amazon-klantrecensies Black Friday Sale eindigt over04uur57minuten44droogKorting DEENSE DUURZAAMHEID Weerstand... Amazone Prime $ 18,99 $ 2,86 Weergave Thera-Band Professionele Latex... Walmart $ 13,79 Weergave SKLZ Pro Weerstandsband DICK'S Sportartikelen $ 14,99 Weergave Bekijk meer Black Friday-uitverkoop deals bij Amazone Walmart Beste koop Dell We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen