Rivian R1T vs Tesla Cybertruck: Welke elektrische truck is de juiste voor jou?

(Afbeelding tegoed: Tesla/Rivian)

De markt voor elektrische vrachtwagens staat op het punt tot leven te komen met voertuigen van zowel startups als industrieveteranen. Twee van de meest prominente opties komen van Tesla en EV-nieuwkomer Rivian, wiens eerste voertuig, de Rivian R1T elektrische pick-up, het zal opnemen tegen de funky ogende Tesla Cybertruck .

Hoewel beide elektrische pick-up trucks zijn, kunnen de twee voertuigen niet meer van elkaar verschillen. De Rivian is een frisse kijk op een decennia oud recept, terwijl de Cybertruck is ontworpen om er als niets anders uit te zien op de weg. Beide beloven meerdere aandrijflijnopties, een groot bereik, enorme trekmogelijkheden en, omdat ze elektrisch zijn, supercar-concurrerende prestaties.



  • Cyber ​​Monday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Ondanks dat het het jongere bedrijf is en zijn eerste voertuig produceert, komt Rivian als eerste op de markt met de R1T, sinds de lancering van Tesla's Cybertruck is uitgesteld tot 2022. Het zou eerlijk zijn om te zeggen dat Tesla geen onbekende is in vertragingen bij het vrijgeven van nieuwe voertuigen, maar zijn trouwe fanbase blijft onverstoord en heeft naar verluidt meer dan een miljoen pre-orders verzameld voor een vrachtwagen die geen van hen heeft gereden.

Rivian R1T versus Tesla Cybertruck
Rivian R1TTesla Cybertruck
Publicatiedatumeind 20212022
PrijsVanaf .500Vanaf .900
Stroom4 motoren, AWD3 motor, AWD
Bereik400+500+
Opladen200 kW bij lancering; 300 kW later250 kW
0-60 mph3,0 seconden2,9 seconden
autonoom rijdenBestuurder+Autopilot (optioneel Full Self Driving upgrade)

Rivian R1T vs Tesla Cybertruck: release-informatie en prijs

ps5-games Black Friday-deals

(Afbeelding tegoed: Tesla)

Rivian was de eerste die zijn elektrische truck onthulde, terug op de LA Motor Show in november 2018. Het was hier dat de startup de R1T pick-up en R1S SUV, die hetzelfde platform delen, als zijn eerste voertuigen aankondigde. Rivian zei oorspronkelijk dat beide in de tweede helft van 2020 beschikbaar zouden zijn, maar door de pandemie is deze datum een ​​jaar verschoven. De eerste leveringen staan ​​nu gepland voor januari 2022.

Tesla onthulde de Cybertruck een jaar later, in november 2019. Tijdens de onthulling schepte Elon Musk trots op over de kracht van de truck, alleen om de ramen verbrijzeld door een metalen bal. Musk zei dat de eerste Cybertrucks eind 2021 van de band zouden rollen, maar dit sinds kort verschoven naar 2022 .

Beide voertuigen zijn nu te pre-orderen. Tesla vraagt ​​om een ​​aanbetaling van slechts $ 100, terwijl een Rivian kan worden beveiligd met een aanbetaling van $ 1.000.

(Afbeelding tegoed: Rivian)

De Rivian R1T-prijzen beginnen momenteel bij $ 67.500. Dit is voor het Explore-pakket en het 'Large'-batterijpakket (wat verwarrend genoeg de kleinste is van de twee die momenteel door Rivian worden aangeboden).

Upgraden naar het $ 10.000 'Max' batterijpakket verhoogt het geschatte EPA-bereik van 314 mijl tot meer dan 400 mijl. Ondertussen verandert het Explore-pakket voor het Adventure-pakket de prijs met $ 5.500 en voegt onder andere een premium interieur toe.

De startprijs van Tesla Cybertruck is $ 39.900, waarmee u een variant met achterwielaandrijving met één motor krijgt. Daarboven bevindt zich een model met tweewielaandrijving en vierwielaandrijving dat begint bij $ 49.900, en het bereik wordt bekroond door een driemotorige, vierwielaangedreven Cybertruck die vanaf $ 69.900 kost.

Het geschatte EPA-bereik strekt zich uit van 250+ mijl tot 500+ mijl over de drie varianten van Cybertruck. Tesla's 'volledig zelfrijdend' automatische piloot upgrade is de enige bekende optie voor nu, geprijsd op $ 10.000.

Rivian R1T versus Tesla Cybertruck: ontwerp

(Afbeelding tegoed: Rivian)

Als het op design aankomt, kunnen deze twee trucks niet meer van elkaar verschillen. Rivian heeft een traditionele benadering gekozen voor de esthetiek van zijn R1T-pick-up, met een stevig ontwerp met drie kasten, een indeling met vier deuren en een ruime laadruimte aan de achterkant.

releasedatum van iphone 11

Maar dat betekent niet dat de Rivian geen intelligent ontwerp heeft. De aandrijflijn heeft vier motoren, wat betekent dat elk wiel afzonderlijk kan worden bestuurd, wat moet zorgen voor serieus indrukwekkende offroad-capaciteiten.

Ondertussen loopt de zogenaamde 'versnellingstunnel' in de breedte achter de achterdeuren, waardoor opbergruimte door de carrosserie van de vrachtwagen ontstaat. Rivian heeft laten zien hoe dit kan worden gebruikt om ski's op te bergen en is zelfs van plan om een ​​uitschuifbare campingkeuken aan te bieden.

Tesla heeft met de Cybertruck een veel meer futuristische benadering gekozen. De Cybertruck volgt nog steeds vaag de proporties van een pick-up truck, maar heeft alles te maken met scherpe randen en scherpe hoeken met zijn zichtbare stalen carrosserie en hoekige kas. De 6,5-voet achterste laadruimte kan worden afgedekt om veilige opslag te creëren, terwijl de grafische afbeeldingen van de voor- en achterlichten anders zijn dan al het andere op de weg.

(Afbeelding tegoed: Tesla)

Renders van de Cybertruck laten het zien met een optionele tent aan de achterkant, samen met een intrekbare campingkeuken. Elon Musk heeft ook veel leuke dingen gezegd over de Cyberquad, een ATV die nogal knus op het achterbed past. Het is niet bekend wat een van deze extra functies in dit stadium gaat kosten.

Tesla zegt dat de Cybertruck heel weinig zal veranderen voordat hij in massaproductie gaat, maar er zijn zorgen geuit over de vraag of het ontwerp zal voldoen aan de wereldwijde veiligheidsnormen voor voetgangers.

Wat het beste is, schoonheid is in het oog van de toeschouwer. Wil je een traditioneel ogende pick-up of een voertuig dat niet zou misstaan ​​in een Cyberpunk-videogame uit de jaren 90.

Rivian R1T vs Tesla Cybertruck: interieur

(Afbeelding tegoed: Rivian)

oneplus nord n100 versus n10

Binnenin is het een soortgelijk verhaal van tegenpolen. Beide cabines zouden als minimalistisch kunnen worden omschreven, maar waar de Rivian de meer conventionele van de twee is, is de Cybertruck, met zijn vliegtuigachtige, jukvormige stuurwiel het extremer.

Het Tesla-interieur heeft weinig anders dan het juk, zes stoelen in twee rijen van drie en een groot aanraakscherm dat in het midden van een anders onopvallend dashboard is gemonteerd. Er is voorlopig weinig anders bekend over het interieur van de Cybertruck, maar het zal waarschijnlijk hetzelfde passagiersdisplay en dezelfde spelcomputer hebben als in de 2021 Model S en Model X .

In de Rivian is er ook een centraal touchscreen, maar dit wordt vergezeld door een digitaal display voor de bestuurder en een meer traditionele cabine. De R1T heeft twee stoelen voorin en een bank van drie stoelen achterin.

Rivian R1T vs Tesla Cybertruck: 0-60 en slepen

(Afbeelding tegoed: Tesla)

Bijna alle elektrische auto's blinken uit als het gaat om acceleratie, en voor veel opkomende elektrische vrachtwagens geldt dit ook. Rivian zegt dat de R1T in slechts 3,0 seconden naar 60 mph zal sprinten, afhankelijk van het model dat de koper kiest. Het bedrijf beweert ook dat de truck een trekvermogen heeft van maximaal 11.000 lbs.

Wat de Cybertruck betreft, zegt Tesla dat het eenmotorige model met achterwielaandrijving een sprinttijd van 0-60 mph van minder dan 6,5 seconden zal hebben, terwijl de dual-motor dit onder de 4,5 seconden zal doen, en het bereik-topping triple- motorvoertuig zal in minder dan 2,9 seconden 100 km/u bereiken. Dat zijn de juiste acceleratieniveaus van supercars, en iets dat de wereld van de pick-uptrucks gewoon nog niet eerder heeft gezien.

Tesla zegt dat het trekvermogen van de Cybertruck zal variëren van 7.500 lbs voor het model met één motor, tot meer dan 10.000 lbs voor de dual-motor en meer dan 14.000 lbs voor het vlaggenschip met drie motoren.

Rivian R1T vs Tesla Cybertruck: batterij en bereik

(Afbeelding tegoed: Rivian)

De 'lanceringseditie' van de Rivian R1T biedt twee opties voor batterijformaten. De kleinere batterij is 135 kWh (wat nog steeds groter is dan vrijwel elke andere EV-batterij die tegenwoordig op de weg is) en heeft een geclaimd bereik van 314 mijl met behulp van de EPA-teststandaard. Het 'max pack' van $ 10.000 past op de truck met een batterij van 180 kWh die volgens Rivian meer dan 400 mijl bereik biedt./

Tesla zegt niet precies hoe groot de batterijpakketten voor de Cybertruck zijn, maar de drie opties worden geschat op 100 kWh, 120 kWh en 200 kWh voor respectievelijk de eenmotorige, tweemotorige en driemotorige voertuigen. Tesla schat het bereik van deze vrachtwagens, opnieuw met behulp van de EPA-standaard, op respectievelijk meer dan 250 mijl, meer dan 300 mijl en meer dan 500 mijl.

oefening die buikvet verbrandt

Krediet: Tesla Cybertruck

In dit stadium zou je dit als een overwinning voor Tesla kunnen zien, maar totdat beide voertuigen officieel zijn getest, is het moeilijk om precies te zeggen wat hun bereik precies zal zijn. Hoe dan ook, 300-500 mijl is een grote claim van Tesla en, mocht dit laatste worden gerealiseerd, een enorme mijlpaal voor elektrische voertuigen.

Rivian R1T vs Tesla Cybertruck: autonoom rijden

(Afbeelding tegoed: Rivian)

Het rijhulpsysteem van Rivian heet Driver+ en wordt standaard geleverd op elk voertuig dat het bedrijf maakt. Net als andere dergelijke systemen zal het over-the-air software-updates ontvangen om bugs te verhelpen en in de loop van de tijd upgrades uit te rollen.

Het bedrijf stelt dat, wanneer Driver+ is ingeschakeld, de truck automatisch zal sturen, de snelheid aanpast en van rijstrook verandert op bevel van de chauffeur. Driver+ is echter een autonoom rijsysteem van niveau 2, in plaats van 'echte' autonomie, dus het vereist nog steeds te allen tijde de volledige aandacht van de bestuurder. Driver+ zal bij de lancering alleen op de snelweg kunnen werken, maar Rivian zegt dat functionaliteit op meer wegtypes in de loop van de tijd zal worden geïntroduceerd.

Documenten die zijn ingediend bij de FCC voorafgaand aan de beursgang van Rivian, bevestigden ook dat het bedrijf op een niet-gespecificeerd punt in de toekomst een of ander premium autonoom rijsysteem zal hebben. Het is niet duidelijk wat dit systeem inhoudt, alleen dat Rivian het waardeert op $ 10.000.

Het Driver+-systeem maakt gebruik van 10 buitencamera's, plus een binnencamera om de alertheid van de bestuurder te bewaken, samen met 12 ultrasone sensoren, vierhoekradars en één naar voren gerichte radar.

(Afbeelding tegoed: Tesla)

vizio p-serie recensie

Tesla zegt dat elk model van Cybertruck zal worden uitgerust met zijn standaard automatische piloot systeem. Autopilot, een geavanceerd rijhulpsysteem, automatiseert het gas geven, remmen en sturen op de snelweg en andere wegen met duidelijke rijstrookmarkeringen.

Net als bij andere Tesla-voertuigen, kunnen kopers van de Cybertruck een extra $ 10.000 uitgeven aan de 'Full Self-Driving'-upgrade, die volgens Tesla uiteindelijk in staat zal zijn om volledig autonoom te rijden.

Dit moet echter nog realiteit worden en Tesla zegt niet precies wanneer een dergelijk systeem beschikbaar zal zijn, of wanneer het legaal zal zijn om te gebruiken in elk land waar zijn voertuigen worden verkocht. Net als bij Rivian is Tesla's Autopilot-systeem verbeterd via over-the-air software-updates.

Het is niet precies bekend welke hardware Tesla zal gebruiken voor de Autopilot van de Cybertruck. Tesla heeft echter jarenlang een combinatie van camera's en radar gebruikt en stapt momenteel af van radar en kiest voor een camerabenadering met zijn nieuwste versies van Model 3 en Model Y die in de VS worden verkocht. De camera's worden gebruikt in combinatie met propriëtaire software genaamd Tesla Vision, die op zijn eigen supercomputer draait.

Rivian R1T versus Tesla Cybertruck: Outlook

(Afbeelding tegoed: Rivian)

De markt voor elektrische vrachtwagens zal de komende jaren exploderen. Met Tesla, Rivian, GMC's nieuwe elektrische Hummer, startup Bollinger en Ford's F-150 Lightning (een elektrische versie van Amerika's bestverkochte voertuig, vergeet niet), kopers die weg willen van interne verbranding, zullen geen gebrek aan keuze hebben.

Als het gaat om de twee trucks die hier te zien zijn, is de driemotorige versie van de Tesla Cybertruck het meest indrukwekkend - althans op papier. Er is weinig gezien van Tesla's eerste truck sinds de onthulling in 2019 en de productie is al een jaar gedaald ten opzichte van het oorspronkelijke doel van 2021. Ondanks frequente vertragingen heeft Tesla echter een sterke staat van dienst om uiteindelijk de hoge doelen te halen die het zichzelf stelt .

Dus, terwijl Rivian als eerste op de markt zal komen met de R1T, als Tesla zijn eigen doelen kan bereiken, kan de Cybertruck degene zijn om voor te gaan. Mits je houdt van de manier waarop het eruit ziet, natuurlijk.

    Meer:Tesla Cybertruck vs Ford F-150 Lightning: Welke elektrische vrachtwagen is het beste?
De beste deals voor dashcams van vandaagBlack Friday Sale eindigt over12uur58minuten43droogKorting Garmin Dashcam Mini 2, Tiny... Amazone Prime $ 129,99 $ 109,99 Visie Korting Garmin - Dashcam Mini 2 -... Beste koop $ 129,99 $ 109,99 Visie Korting Garmin® Garmin Dash Cam™ Mini Walmart $ 249,99 $ 118,99 Visie Bekijk meer Black Friday-uitverkoop deals bij Amazone Walmart Beste koop Dell We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen