Sega Genesis Mini Review: de nieuwe retro-benchmark

Tussen zijn enorme selectie klassiekers, hoogwaardige emulatie, moderne gemakken en uitgebreide functieset, verrukt de Genesis Mini niet alleen fans van Sega's 16-bits hardware - hij zet een nieuwe standaard voor retro-consoles.

• Fantastische waarde
  • Nauwkeurige emulatie
  • Veel weergave-opties
  • Geweldige bouwkwaliteit
  • Wordt geleverd met twee controllers
  • Handige gebruikerservaring

• Pads met 3 knoppen niet de beste voor vechters
  • Geen terugspoelfunctie

• +Fantastische waarde
  • +Nauwkeurige emulatie
  • +Veel weergave-opties
  • +Geweldige bouwkwaliteit
  • +Wordt geleverd met twee controllers
  • +Handige gebruikerservaring
  • +

• -Pads met 3 knoppen niet de beste voor vechters
  • -Geen terugspoelfunctie

Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat ik een console als de Sega Genesis Mini zou zien.

Geef de schuld aan de jaren van slordige, gelicentieerde plug-and-play-klonen. Terwijl Nintendo een trend op gang bracht van het bouwen van liefdevol vervaardigde, vakkundig samengestelde eerbetoon aan klassieke hardware, ondertekende Sega zijn naam met halfbakken benaderingen die herhaaldelijk zijn eigen legendarische erfenis ontmantelden.

• Black Friday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Het zou je dus vergeven zijn als je hetzelfde verwacht van de Genesis Mini. Zelfs nadat werd bevestigd dat retrospecialisten M2 het project leiden, was er altijd een knagend gevoel dat er iets mis zou gaan. De droom van een Genesis-emulatorbox, ontwikkeld met hetzelfde kwaliteitsniveau dat past bij een van de Sega Ages-poorten van de studio, leek gewoon te mooi om waar te zijn.

Vandaag ben ik opgelucht om te zeggen dat het niet zo is. De Genesis Mini arriveert op 19 september voor $ 79 en wordt geleverd met maar liefst 42 games. Sega-fans hebben een lange weg afgelegd om hier te komen, hoewel ik denk dat ze zullen merken dat hun geduld het wachten waard is geweest. Omdat dit niet alleen de beste Genesis-heruitgave is die het bedrijf ooit heeft geproduceerd - het is de nieuwe maatstaf voor retro-consoles, punt uit.

55 inch niet-smart tv

Wat je krijgt

De Genesis Mini-bibliotheek beslaat acht jaar van de levensduur van de 16-bits console, van Alex Kidd in het betoverde kasteel tot de merkwaardige poort van Virtua Fighter 2 die Sega stilletjes naar buiten duwde in 1997, zodat fans die nog niet waren geüpgraded naar de Saturn zouden voel me niet in de steek gelaten.

Maar dat is niet alles wat je hier krijgt. Sega heeft zorgvuldig de Engels vertaalde versie van Monster World IV toegevoegd, die in 2012 zijn weg vond naar de Wii Virtual Console. En om de selectie compleet te maken, zijn er twee nieuwe Genesis-achtige poorten van Darius en Tetris, afgeleid van hun arcade-tegenhangers. . Vooral Tetris is weliswaar een beetje ruw, en zeker geen vervanging voor Tetris Effect - hoewel het de gedachte is die telt.

Als je het uitsplitst in termen van prijs, betaal je minder dan $ 2 voor elk spel. Dat is een koopje, hoewel Sega-fans meer dan een paar keer eerder zijn verbrand door retro-hardware. De eerdere pogingen van het bedrijf om heel veel Genesis-games voor tv-consoles te licentiëren, zijn traditioneel beland in opruimingsmanden bij Walgreens, dankzij een onheilige combinatie van ondoordachte software en onherstelbaar slordige hardware.

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Sega Genesis Mini-gamelijst (VS/EU)

Sonic de egel
Sonic de egel 2
Sonic Spinball
Dr. Robotnik's Mean Bean Machine
Shinobi III
Straten van woede 2
Castlevania: Bloedlijnen
Ecco de dolfijn
Space Harrier II
stralende kracht
ToeJam & Earl
Comix-zone
Virtua Fighter 2
Veranderd Beest
Gunstar Heroes
Kasteel van Illusie
Wereld van Illusie
Donderkracht 3
Super Fantasy Zone
regenworm Jim
Tegen: Hard Corps
Country speakers
Mega Man: The Wily Wars
Street Fighter II: Champion-editie
Ghouls 'n Ghosts
Alex Kidd in het betoverde kasteel
Voorbij Oase
Gouden bijl
Phantasy Star IV
Vectorman
Wonder Boy in Monster World
Tetris
Darius
Road Rash II
Strijder
Alisia Dragoon
Kid Kameleon
Monster World IV
Eeuwige kampioenen
kolommen
Dynamite Headaddy
Lichte kruisvaarder

Dat maakt het des te specialer dat Sega zich tot retro mavens M2 wendde om toezicht te houden op de ontwikkeling van de Genesis Mini. M2 heeft natuurlijk zijn talenten uitgeleend aan het herbouwen van een aantal titels in Sega's back-catalogus door de jaren heen, dus de uitgever had geen betere danspartner kunnen vinden om voor zijn Genesis-hits te zorgen.

De console biedt een breed scala aan ervaringen in verschillende genres, en elk werkt zo soepel als je zou hopen. Ik speelde kip met tegenliggers in Road Rash II; met elkaar verbonden gekke kettingen in Dr. Robotnik's Mean Bean Machine; snel ontdekt dat ik verschrikkelijk ben in het weven tussen stalagmieten en vijandelijk vuur in Darius; en doodgeknuppelde schurken met loden pijpen in Streets of Rage 2. Over Streets of Rage gesproken, fans zullen blij zijn te horen dat de componist, Yuzo Koshiro, een nieuw nummer heeft bijgedragen voor het startscherm van de Genesis Mini. In feite is het geschreven met dezelfde Yamaha YM2612-geluidschip die Sega in de originele hardware gebruikte.

zwarte vrijdag tv-deals 2020

De lijst met games zal niet iedereen blij maken, maar welke selectie van retro-consoles zou dat ooit kunnen? Hoewel ik persoonlijk het gebrek aan tijdloze Sega-racers zoals Out Run, Super Hang-On en Super Monaco GP van de Genesis Mini zou kunnen betreuren, en ik de verre kreten al kan horen die rouwen om Battletoads en de afwezigheid van Aladdin, is dit een redelijk goed deel van de Genesis-ervaring we komen hier. Zelfs Disney's Castle en World of Illusion-titels staan ​​op de lijst, wat enorm indrukwekkend is vanuit het oogpunt van licenties. De PlayStation Classic is dit zeker niet.

hoe iPhone-applicaties te sluiten

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Gepolijst tot in de perfectie

Als je 16-bits systeem de SNES is, is er waarschijnlijk niets dat de Genesis Mini kan doen om je over te halen om de kant van Sonic te kiezen in toekomstige gevechten op het schoolplein. Plug-and-play-consoles gaan in de eerste plaats over de games en hoe goed ze spelen. Al het andere is secundair.

Dat gezegd hebbende, begin ik te denken dat Sega Nintendo misschien heeft gelikt als het gaat om algemeen gemak en gebruikerservaring hier. De kabels op de controllers van de Genesis Mini zijn 1,80 meter lang — 1 meter langer dan die op de pads van de SNES Classic, en twee keer zo lang als wat je krijgt bij de NES Classic. De resetknop op de console roept het systeemstartmenu op zoals je zou verwachten, waarmee je maximaal vier statussen kunt opslaan en laden. U kunt echter ook toegang tot hetzelfde menu door de startknop op je controller 5 seconden ingedrukt te houden. Godzijdank.

De Genesis Mini en zijn controller naast een echte Genesis-cartridge, voor schaal.(Afbeelding tegoed: toekomst)

Mijn favoriete ding over de Genesis Mini zijn verreweg de geheimen die op de loer liggen in de catalogus met 42 games.

Hardcore retro-fans zullen de opname van 4:3- en 16:9-weergavemodi in de opties van de Genesis Mini waarderen, evenals een CRT-filter waardoor alles er wazig en scanline-achtig uitziet, als je van dat soort dingen houdt. M2 zou de 16:9-modus zo hebben ontworpen dat deze bij de gameplay past (in plaats van het weergaveveld horizontaal uit te rekken) en HUD-elementen dienovereenkomstig herpositioneert om de oorspronkelijke grafische verhoudingen van elke game te behouden. Het is een bewonderenswaardige prestatie die de reputatie van de studio op het gebied van Pools aantoont - hoewel het me waarschijnlijk nooit zou zijn opgevallen als ik er niet eerst over was verteld.

goede goedkope in-ear koptelefoon

Maar verreweg mijn favoriete ding over de Genesis Mini zijn de geheimen die op de loer liggen in die catalogus met 42 games. We wisten al dat Sega drie varianten van de console bouwde: één voor Noord-Amerika en Europa, één voor Japan en één voor Korea en China. Alle regio's delen enkele titels, zoals bijvoorbeeld Gunstar Heroes, hoewel sommige exclusieve titels hebben, zoals Vectorman en ToeJam & Earl, die alleen op westerse eenheden zijn.

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Verborgen in het instellingenmenu van de Genesis Mini is een vrij onschuldige taaloptie. Als u de taal van uw systeem wijzigt in iets anders dan de standaardtaal, krijgt u geen toegang tot de selectie van games in die regio, hoewel het ontwerp van het startscherm wel verandert en, in sommige gevallen, zelfs de game-ROM's overeenkomen.

Dit is echt een coole kleine truc, omdat je hiermee enigszins verschillende versies van titels kunt ervaren die je misschien al kent. De meeste Europese gamers hebben bijvoorbeeld waarschijnlijk nog nooit de gruwelijkere, ongecensureerde versie van Castlevania: The New Generation, getiteld Vampire Killer in Japan, gespeeld. Evenzo, als je nooit veel om Sonic hebt gegeven, maar van Puyo Puyo houdt, zal het veranderen van de systeemtaal in Japans Mean Bean Machine veranderen in zijn oorspronkelijke, egelvrije gedaante. (Wat betreft het vinden van een manier om Kirby's Avalanche te spelen, je staat er alleen voor.)

beste hbo max tv-programma's

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Als ik een kleine klacht heb tegen de Genesis Mini, betreft het een opvallende functie die je niet op de console zult vinden. In tegenstelling tot de SNES Classic en Nintendo's zojuist uitgebrachte SNES-titels op de Switch Online-service, mist Sega's kleine nostalgische doos een terugspoelfunctie. Dat betekent dat je niet frame voor frame achteruit kunt trappen als je een fout maakt (en dat zal je zeker doen in Darius). Puristen zullen zeker geen traan laten voor deze omissie, hoewel ik zwaar leunde op terugspoelen toen ik de moeilijkere titels van de SNES Classic aanpakte, zoals Contra 3 - dus ik voel zeker zijn afwezigheid hier.

Hardware die je herinneringen verdienen

Er valt niet veel te zeggen over het industriële ontwerp van de Genesis Mini, hoewel dat in dit geval geen slechte zaak is. Het is letterlijk een gekrompen Genesis (ongeveer 55 procent kleiner), met alle juiste markeringen, gedrukte tekst en logo's. In feite beweegt de volumeschuif van de hoofdtelefoon en klapt de cartridgesleuf open en dicht, hoewel geen van beide enig doel dient.

De bouwkwaliteit is hier vergelijkbaar met de eerdere Nintendo-set met zijn eigen klassieke hardware. De aandacht voor detail strekt zich ook uit tot het paar controllers van de Genesis Mini, die er precies zo uitzien en aanvoelen als hun originele tegenhangers, maar toch USB-connectoren hebben. (Ze werken ook op pc - ik heb het geprobeerd.)

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Helaas zijn deze controllers van het type met 3 knoppen, wat behoorlijk frustrerend is bij het spelen van Street Fighter II: Champion Edition of Virtua Fighter 2. Gelukkig kun je een van Retro-Bit's officieel gelicentieerde pads als vervanging nemen als je dat wilt, en het kost je maar $ 20 . (In Japan wordt de Mega Drive Mini eigenlijk geleverd met 6-knopscontrollers. Raar.)

Bottom Line

De Genesis Mini is niet alleen een schattig stuk plastic; het is zo perfect als elke retro-console die ik ooit heb gebruikt. Afgezien van de eerder genoemde controllerkeuze voor westerse markten en het gebrek aan terugspoelen, heb ik moeite om gebieden te bedenken waarop Sega hier had kunnen verbeteren. (En het toezicht op de controller is eenvoudig genoeg om te corrigeren, als u een beetje extra uitgeeft.)

Het is de compilatie van uitzendingen en grootste hits die de Genesis altijd verdiende. Je krijgt een grote, gevarieerde selectie klassiekers, de ongeëvenaarde emulatie van M2 en verschillende overwegingen met betrekking tot de kwaliteit van leven die ontbreken in de retro-hardware van Nintendo, allemaal gepropt in een klein doosje dat elke Sega-fan met trots op zijn bureau zou hebben staan. Daar kun je niets tegenin brengen.

Analogue's Mega Sg biedt zeker een meer accurate, uitgebreide manier om Sega's 16-bit gouden tijdperk opnieuw te bezoeken voor de meest serieuze retro-enthousiastelingen, maar het kost ook slechts $ 200. Wat betreft gemak en waarde is de Genesis Mini ongeëvenaard op dit moment. En het dwingt Nintendo, Sony, Konami, SNK en iedereen die geïnteresseerd is in het opnieuw bezoeken van het gouden tijdperk van gaming om het op te voeren.

De beste Sega Genesis Mini-deals van vandaag Bekijk vergelijkbare Amazon US Amazone Geen prijsinformatie Controleer Amazon We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen