Splinter Cell komt naar verluidt terug - en dit is de beste tijd

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Het is acht lange jaren geleden sinds de laatste hoofdlijn Splinter Cell-game uitkwam, en in die tijd is er veel veranderd: we hebben de PS5 en Xbox Series X; Xbox Game Pass is een belachelijk koopje; Fabel 4 is echt; Skyrim is op vrijwel alles uitgebracht ; en ik ben aanzienlijk dikker.

En al die tijd schreeuwden stealth-games en Tom Clancy-fans om een ​​nieuwe Splinter Cell-game. Maar in ruil daarvoor kregen ze alleen maar spin-offs, waarbij Ubisoft de franchise schijnbaar stillegde als het gaat om supersnelle console- en pc-games. Maar er is nieuwe hoop ontstaan: volgens VGC ’s ontwikkelingsbronnen, werkt Ubisoft aan een echte Splinter Cell-game die in 2022 zou kunnen worden onthuld.



  • Black Friday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Dat is muziek in mijn oren. De originele Splinter Cell was een van de eerste games die ik op de originele Xbox speelde, en hoewel het moeilijk was, was het ook een geweldige, serieuze third-person stealth-game ingekaderd in een ruig spionageverhaal.

In tegenstelling tot Bond of Bourne draait het bij spelerspersonage Sam Fisher om rondsluipen en mensen vermijden in plaats van ze weg te sturen. Natuurlijk, als sluipen mislukte, kon je 'luid gaan' met wapens, maar dat was verre van eenvoudig en kon leiden tot alarmen en een instant game over. Stilte en sluipen werd erg benadrukt.

Splinter Cell: Chaos Theory, het derde deel in de serie na Pandora Tomorrow, bouwde voort op deze formule. Het voegde meer hulpmiddelen toe voor Fisher om enige flexibiliteit te hebben bij het omzeilen van bewakers en andere obstakels. En er waren geen game-overs als er één alarm afging; vijanden gingen gewoon op een hoger alarm. Dus stealth was heel erg de belangrijkste focus.

Dat veranderde met Splinter Cell: Conviction en Splinter Cell: Blacklist uit 2013, en als gevolg daarvan werden de games niet overspoeld met lof.

Met Far Cry 6 in wezen zijn een verfijning van de Far Cry-formule en niet veel anders , en Assassin's Creed lijkt bijna geen nieuwe dingen te hebben om te doen of te zeggen , Ik voel dat de tijd rijp is voor Ubisoft om Splinter Cell opnieuw te bezoeken.

Geboren in het donker

(Afbeelding tegoed: Stoom)

Hoewel er geen tekort is aan games met belangrijke stealth-elementen, heb ik het gevoel dat er geen mainstream third-person-game is geweest die bijna pure stealth heeft gedaan zoals de eerste drie Splinter Cell-games. De vroege Assassin's Creed-games van Ubisoft gingen meer over het doorkruisen van gebouwen om bewakers te ontwijken dan over sluipen, en Assassin's Creed Valhalla omarmt heel veel gevechten boven stealth.

Games zoals Dishonored leunden zwaar op stealth, maar gaan meer over het exploiteren van systemen en tools dan in de schaduw op de loer liggen en gebruik maken van een nachtzichtheadset. Ongetwijfeld komt de fantastische Metal Gear Solid V: The Phantom Pain het dichtst in de buurt van een spirituele opvolger van Splinter Cell, maar het was ook erg systeemgestuurd, had een open wereldomgeving en kon gemakkelijk worden gespeeld met alle wapens die laaien.

Hoezeer ik ook hou van het scala aan opties dat deze games me bieden, evenals de stealth-elementen van exclusief voor PS5 Deathloop — mijn kanshebber voor de game van het jaar — ik zou, net als andere Splinter Cell-fans, dol zijn op een pure stealth-game om mijn tanden in te zetten.

Soms is het krijgen van een beperkende omgeving om met slechts een paar tools te navigeren net zo leuk als het aanpakken van een groot hubgebied met een arsenaal aan gadgets, wapens en krachten; beide krabben aan die probleemoplossende jeuk.

En na de release van de nieuwste Bond-film No Time To Die, ben ik meer dan klaar voor wat spionagecentrisch gamen. Dus het gerucht dat er een nieuwe Splinter Cell-game in de maak is, heeft me stilletjes opgewonden.

Ga weg van het licht

(Afbeelding tegoed: Stoom)

Maar enige voorzichtigheid is hier geboden. Vorig jaar vertelde Ubisoft CEO Yves Guillemot: IGN dat de Splinter Cell-franchise moet evolueren voordat een nieuw spel groen licht krijgt.

Als je een spel maakt, moet je ervoor zorgen dat je met iets komt dat anders genoeg is dan wat je eerder deed, zei Guillemot. De laatste keer dat we een Splinter Cell deden, hadden we veel druk van alle fans die zeiden: 'Verander het niet, doe dit niet, doe dat niet', dus sommige teams wilden meer werken aan het merk.

Dat maakt me wat onrustig. Natuurlijk, Splinter Cell moet anders zijn dan de laatste paar games, omdat ze aantoonbaar de essentie van de eerste drie titels verloren. Evenzo wil ik Ubisoft niet zien doen wat het heeft gedaan met de Assassin's Creed-serie, die bijna onherkenbaar is van de eerste twee titels; Valhalla is echt goed, maar het DNA is sterk veranderd van Assassin's Creed 2, een spel waar ik echt van heb genoten.

Idealiter zou ik graag zien dat Ubisoft teruggaat naar de oudere Splinter Cell-games voor inspiratie en een echte pure stealth-game maakt waarin sluipen en niet schieten de sleutel is. Een open-wereld of meeslepende sim-versie van Splinter Cell zou mijn boot niet drijven, omdat ik denk dat andere studio's (Arkane en Bethesda) daar beter in zijn.

Desalniettemin ben ik gewoon blij dat er overtuigend bewijs is dat er een nieuwe Splinter Cell-game in de maak is. Het wachten kan lang duren, en tegen die tijd ben ik misschien van gedachten veranderd.

Maar dit najaar en de feestdagen zullen worden gedomineerd door grote en luide first-person shooters zoals Call of Duty Vanguard , Slagveld 2042 en Halo Infinite, zou de belofte van een nieuwe stealth-game een geweldige paletreiniger kunnen zijn.

De beste Deathloop-deals van vandaagBlack Friday Sale eindigt over01dagenelfuurvijftienminuten46droog Deathloop Amazone $ 3,99 Visie Korting Deathloop-pc CDKeys $ 68,48 $ 23,29 Visie Deathloop Deluxe-editie,... Walmart $ 79,99 Visie Bekijk meer Black Friday-uitverkoop deals bij Amazone Walmart Beste koop Dell We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen