Tesla Autopilot-crash herinnert eraan dat uw auto nog steeds niet zelf kan rijden

(Afbeelding tegoed: Tesla)

Een andere Tesla is betrokken geweest bij een spraakmakend ongeval, waarbij een naar verluidt Autopilot-gestuurde Tesla Model 3 vorige week in aanvaring kwam met een noodvoertuig - met name een Florida Highway Patrol Cruiser in de buurt van Orlando.

Hoewel niemand gewond raakt, benadrukken dit soort verhalen de inherente tekortkomingen van de huidige software voor autonome auto's, of het nu Autopilot is of iets anders. En dat is precies waarom je wordt verteld dat je altijd een attente chauffeur aan het stuur moet hebben.



  • Cyber ​​Monday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Volgens CNN het incident gebeurde op de Interstate 4 net voor 05.00 uur ET. De trooper van Orange County was gestopt om een ​​kapot voertuig te helpen, maar een Tesla-model raakte de zijkant van de patrouillewagen en botste vervolgens op de kapotte Mercedes - de trooper in kwestie miste hij ternauwernood. De patrouillewagen had op dat moment wel de noodverlichting knipperen.

De bestuurders van zowel de Tesla als de Mercedes liepen lichte verwondingen op, maar niemand raakte ernstig gewond. De bestuurder van de Tesla bevestigde ook aan de Trooper ter plaatse dat de auto zich op het moment van de crash in de Autopilot-modus bevond.

De politie van Florida zei dat de crash zou worden gemeld aan Tesla en de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), die momenteel Tesla Autopilot onderzoekt.

De NHTSA beweert dat Tesla's tussen januari 2018 en juli 2021 minstens 11 keer in aanvaring zijn gekomen met hulpdiensten, waaronder politieauto's en ambulances. De incidenten vonden plaats in negen verschillende staten en de meeste vonden blijkbaar 's nachts plaats.

Bovendien zei de NHTSA dat de scènes voorafgaand aan elk ongeval verlichting, fakkels, verlichte pijlborden en wegkegels hadden gebruikt.

In dit geval is het niet duidelijk of de bestuurder Autopilot misbruikte of niet. Het is echter nog een waarschuwing waarom bestuurders niet te veel vertrouwen moeten hebben in Autopilot of andere semi-autonome technologie voor bestuurdersassistentie. Het lijkt misschien alsof de auto zelf kan rijden, maar het is niet effectief genoeg om de bestuurder volledig te vervangen.

Autopilot is geen zelfrijdend autosysteem, hoe het ook klinkt

Tesla heeft zelf gezegd dat Autopilot dat kan doe het verkeerde op het slechtste moment ,' dat is wanneer de bestuurder nodig is om de controle over te nemen. Als de bestuurder niet oplet, of erger nog, daadwerkelijk uit de bestuurdersstoel is gestapt, wordt de auto in wezen aan zijn lot overgelaten wanneer zich ernstige situaties voordoen.

Semi-autonome rijhulptechnologie is een enorme hulp, vooral op langere ritten, maar het is geen alternatief voor daadwerkelijk rijden. Zelfs als termen als 'Autopilot' en 'Full Self Driving' het laten klinken alsof de auto alles voor je kan doen.

Elon Musk, CEO van Tesla, heeft de naam Autopilot voortdurend verdedigd en beweerde dat deze is gebaseerd op de automatische piloot die wordt gebruikt in vliegtuigen die is gebouwd om een ​​attente piloot te helpen. Maar dat weerhield de automaker er niet van om in heet water te belanden.

Duitse rechtbanken hebben geoordeeld dat de naam Autopilot, naast marketing die suggereerde dat Tesla's zelf konden rijden, is misleidend . Evenzo heeft de NHTSA de FTC gevraagd onderzoek te doen naar Tesla's gebruik van de naam Autopilot als een vorm van valse reclame , hoewel het niet duidelijk is wat de reactie van de FTC was.

Tesla moet ook meer doen om te voorkomen dat mensen uit de bestuurdersstoel kunnen komen terwijl Autopilot is ingeschakeld. Momenteel maakt het systeem gebruik van sensoren in het stuur om te controleren of de handen van de bestuurder aanwezig zijn, en wordt het systeem losgemaakt als de veiligheidsgordel wordt losgemaakt.

Testen hebben echter aangetoond dat deze veiligheidsmaatregelen angstaanjagend gemakkelijk te omzeilen zijn. Gewichten op het stuur kunnen de aanwezigheid van handen nabootsen, en bestuurders zouden, in theorie, op een veiligheidsgordel met gesp kunnen zitten om hen de vrijheid te geven de bestuurdersstoel te verlaten.

Dit is geen exclusief probleem voor Tesla, terwijl andere tests aantonen dat veiligheidsmaatregelen voor autonoom rijden net zo gemakkelijk te bedriegen zijn. En het grootste probleem dat deze systemen allemaal gemeen hebben, is het ontbreken van gewichtssensoren in de bestuurdersstoel, die controleren of er daadwerkelijk iemand aanwezig is of niet.

Het is duidelijk dat er over de hele linie iets moet worden gedaan om dit te voorkomen. Iemand op de bestuurdersstoel houden, zal hen er niet van weerhouden om afgeleid te raken of hun ogen van de weg af te houden, maar het is een goed begin. Bedenk in de tussentijd dat uw 'autonome' auto dat niet is. We hebben nog een lange weg – en in ieder geval meerdere jaren – te gaan voordat uw eigen auto u zonder toezicht rondrijdt.

    Meer:Tesla hatchback: $ 25K prijs, release, mogelijk bereik en meer
De beste deals voor dashcams van vandaagBlack Friday Sale eindigt over09uurelfminuten00droogKorting Garmin Dashcam Mini 2, Tiny... Amazone Prime $ 129,99 $ 109,99 Visie Korting Garmin - Dashcam Mini 2 -... Beste koop $ 129,99 $ 109,99 Visie Korting Garmin® Garmin Dash Cam™ Mini Walmart $ 249,99 $ 118,99 Visie Bekijk meer Black Friday-uitverkoop deals bij Amazone Walmart Beste koop Dell We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen