Xbox Game Pass uitgelegd — waarom gamen de toekomst is

Krediet: Miguel Lagoa | Shutterstock

Als het aankomt op PS5 versus Xbox-serie X , gamers blijven Sony's kromlijnige console kopen met een marge van meer dan twee-op-een . De reden waarom is enigszins verbijsterend. Op dit moment heeft geen van beide systemen geweldige apps, afgezien van de onlangs uitgebrachte Ratchet & Clank: Rift Apart .

Sony zit duidelijk in de staart van zijn systemen uit het verleden, en dat is de reden waarom PS5 wordt aangevuld ongrijpbaar blijven. De Japanse game-uitgever heeft zichzelf gevestigd als maker van toonaangevende titels. Van Shadow of the Colossus tot The Last of Us, Sony heeft gamers kunnen bieden wat Microsoft niet heeft. Xbox-baas Phil Spencer gaf dit toe tijdens een video-interview met Fortune Magazine : We hebben daar werk te doen. We hebben de afgelopen jaren niet ons best gedaan met onze first party output.



  • Black Friday deals: bekijk nu al de beste aanbiedingen!

Terwijl Microsoft ernaar streeft om van Xbox Series X de thuisbasis te maken van geweldige exclusiviteiten, dankzij de enorme aankoop van Bethesda ter waarde van $ 7,5 miljard, evenals een groot aantal andere studio's , die visie is nog enige tijd verwijderd van vervulling. Om die kloof te dichten, heeft Microsoft zich tot Xbox Game Pass gewend, een Netflix-achtige abonnementsservice die gamers enorme waarde biedt. Voor tussen de $ 10 en 15 per maand hebben gamers toegang tot alle gloednieuwe Xbox-exclusives, evenals een groot aantal andere games van derden. Het is zo'n goede deal dat het is sommige gamers trekken voor het eerst weg van PlayStation. Het dwingt Sony blijkbaar om alleen te werken gelijkwaardige dienst .

Netflix, maar dan voor videogames

Zelfs dan is er nog steeds niet veel bekend over hoe Game Pass werkt. Hoe is Microsoft in staat om zoveel games naar zijn dienst te sturen? Hoe levert het een return on investment op als je elk van zijn $ 100 miljoen plus games op de service plaatst? Waarom blijven sommige games lang staan ​​terwijl andere verdwijnen? Het komt allemaal neer op het begrijpen van de abonnements- en streamingmarkten, en Microsoft gokt groot dat een Netflix-achtig model zal prevaleren boven traditionele game-aankopen van $ 70.

Het model is dat ze je in principe voor het leven hebben, zegt Paul Dergarabedian, senior media-analist bij Comscore. Omdat de mogelijkheid om alles te krijgen wat je nodig hebt, afhankelijk is van het voortzetten van je abonnement.

Natuurlijk kunnen gamers in de volgende Forza of Gears of War springen en slechts $ 10 voor de maand betalen en annuleren, maar dat is zelden het geval. Zodra een consument waarde vindt in een abonnementsservice, gaan ze vaak niet weg of vergeten ze te annuleren. In het geval van Netflix is ​​deze churn, of wanneer abonnees hun abonnement opzeggen, verrassend laag.

Antenne en Moffett Nathanson Research ontdekte dat slechts 2,5% van de Netflix-abonnees gekarnd in het vierde kwartaal van 2020. Aangezien Netflix meer dan 207 miljoen abonnees heeft, kan het verlies van dat kleine percentage shows zoals De erfenis van Jupiter ook al kost het eerste seizoen $ 200 miljoen maken. Vanaf publicatie heeft Game Pass: 23 miljoen abonnees . Hoewel, dat kunnen sommigen zijn die de eerste paar maanden tegen een introductietarief van één dollar binnenkwamen. En Microsoft deed aankondigen dat het een Xbox-streamingstick aan het maken is en Xbox Game Pass-streaming in televisies integreert, wat zijn potentiële abonneebestand alleen maar zou moeten vergroten.

Xbox Game Pass is geweldig om risico's te nemen

Een van de Xbox Game Pass-releases van dit jaar was The Medium, ontwikkeld en uitgegeven door het Poolse Bloober-team. De game, die tussen een low-budget indietitel en een grote AAA-game in belandde, leek goed te passen in het Game Pass-model. Het was misschien een spel dat het niet goed zou hebben gedaan voor een verkoopprijs van $ 70, maar dat waarschijnlijk ook niet winstgevend zou zijn geweest voor $ 20.

Hoe dan ook, The Medium is een verkoopsucces voor Bloober Team, die minder dan een week na de release winst maakt. Het is niet zeker of dat te maken had met individuele verkoop van $ 50, of van wat Microsoft via Xbox Game Pass heeft uitgedeeld. Waarschijnlijk was het een mix van de twee.

Op dit moment is The Medium nog steeds beschikbaar voor Xbox Game Pass-abonnees. In tegenstelling tot door Microsoft gepubliceerde titels, is het onduidelijk of The Medium voor onbepaalde tijd op Game Pass blijft.

De 'nieuwe game op Game Pass' zal niet plaatsvinden tenzij Microsoft de ontwikkelaar bezit, zei Michael Pachter, een onderzoeksanalist bij Wedbush Securities in een e-mailinterview met Tom's Guide. Dat is wat er gebeurde met The Outer Worlds, maar je ziet geen games daar worden gelanceerd en daar langer dan een maand blijven (als dat zo is) van andere uitgevers.

The Outer Worlds is ontwikkeld door Obsidian Entertainment, een studio die nu eigendom is van Microsoft, wat betekent dat de game voor onbepaalde tijd op Game Pass blijft staan. Als Microsoft een exclusieve derde partij wilde binnenhalen, zou de vergoeding gebaseerd zijn op hoe groot de Game Pass-abonneepool is.

De prijs zou in zo'n geval worden onderhandeld, maar zal meestal een garantie zijn op basis van het aantal Game Pass-abonnees, zei Pachter. Toen [Microsoft] 1 miljoen had, konden ze waarschijnlijk een exclusief krijgen voor $ 10 miljoen of minder, maar nu ze 18 miljoen zijn, zou de prijs onbetaalbaar zijn.

Krediet: Miguel Lagoa | Shutterstock

releasedatum mario party supersterren

Xbox Game Pass is echter meer dan alleen nieuwere games. Het heeft een schat aan oudere titels, die teruggaan naar de originele Xbox. Het is duidelijk dat Microsoft voor deze games uitgevers niet het hoge tarief betaalt dat het zou zijn voor nieuwere titels, vooral potentiële exclusieve games.

Voor oudere games betalen ze naar schatting 65% van hun opbrengst voor inhoud, zei Pachter. Ervan uitgaande dat ze gemiddeld $ 10 per maand vragen, betalen ze $ 6,50 per maand [aan uitgevers], op basis van gespeelde minuten. Dus als een game gelijk is aan 10% van de bestede minuten, krijgt de ontwikkelaar $ 0,65 voor zijn aandeel [per abonnee].

Interessant is dat uitgevers, net als op Netflix, titels op Xbox Game Pass zullen uitbrengen als een manier om nieuwere titels te promoten. Yakuza- of Assassin's Creed-games kunnen bijvoorbeeld hun weg vinden naar de abonnementsservice om mensen te helpen investeren in een franchise voordat de nieuwste iteratie daalt. Dit gebeurt ook vaak op Netflix, waar oudere Marvel-films verschijnen voorafgaand aan de volgende grote zomerkaskraker. In deze gevallen kan het uitbetalingsmodel anders zijn.

Elk stuk inhoud dat is gekoppeld aan een nieuw stuk, dat zich mogelijk in de bibliotheek bevindt en dat is gekoppeld aan een geheel nieuw stuk inhoud, ziet u over het algemeen wel weer opduiken wanneer het rond de tijd is dat de nieuwe film of streaming-serie op het punt staat te verschijnen omdat het allemaal met elkaar verbonden is, zei Dergarabedian.

Microsoft houdt de innerlijke werking geheim

Helaas is er niet veel bekend over hoe deze deals werken. Netflix is ​​berucht om alles, van statistieken tot studiodeals. Ervan uitgaande dat er in 2022 een nieuwe Assassin's Creed-game uitkomt, zou het niet zo verwonderlijk zijn om een ​​groot deel van de franchise op Xbox Game Pass te zien verschijnen waar gamers in kunnen springen. Of Microsoft meer betaalt of dat Ubisoft zijn residuen verlaagt, is onbekend. Wat jammer is, is wanneer een 80-uur Assassin's Creed-titel de service verlaat voordat gamers klaar zijn met het voltooien van het spel. Zodra de game is uitgeschakeld, moeten gamers de game apart kopen om verder te gaan waar ze waren gebleven. Deze rotatie van inhoud is hoe abonnementsservices meestal werken.

Op dit moment staat de Yakuza-serie allemaal op Game Pass. We stellen eigenlijk dat Yakuza de perfecte serie is voor Xbox Game Pass. Toch zal Yakuza waarschijnlijk niet voor altijd op Game Pass blijven. Net als Netflix sluit ook Microsoft rechtenovereenkomsten met uitgevers waaraan een soort vervaldatum is gekoppeld. Natuurlijk verkrijgen en verliezen abonnementsservices voortdurend rechten. Netflix betaalde bijvoorbeeld WarnerMedia $ 100 miljoen in 2018 om Friends te verlengen tot 2020. Microsoft zou er ook voor kunnen kiezen om een ​​nieuwe deal met een uitgever te ondertekenen om de rechten indien nodig uit te breiden. Maar vanwege de manier waarop de abonnementsmarkt werkt, zullen fans moeten wennen aan het idee dat games worden gedraaid. Microsoft geeft in ieder geval korting aan gamers die willen kopen.

Voor Xbox Game Pass-leden die een game willen blijven spelen nadat deze de catalogus heeft verlaten, kunnen ze deze kopen en tot 20% besparen op de prijs van de game, evenals 10% korting op gerelateerde add-ons, zei een Microsoft-woordvoerder .

(Afbeelding tegoed: Shutterstock)

In tegenstelling tot bioscopen of retailers, zal het moeilijk blijven om te begrijpen hoe abonnementsdiensten zoals Netflix en Xbox Game Pass werken. In feite heeft Microsoft zijn eigen ommuurde tuin gecreëerd en om de interne machinaties te begrijpen, is toelating van het bedrijf zelf of een lek van een insider vereist. Hoewel er een gebrek aan transparantie rond Game Pass zal blijven bestaan, zou het de beste waarde in gaming moeten blijven. Dat veronderstelt dat Microsoft niet om de paar jaar langzaam de prijs begint te verhogen, zoals Netflix.

De beste Microsoft Xbox Wireless Headset-deals van vandaag Microsoft Xbox draadloos... Walmart $ 99 Visie Aanbevolen Xbox draadloze headset Microsoft VS $ 99,99 Visie Xbox draadloze headset voor... Amazone Prime $ 103,98 Visie Toon meer aanbiedingenWe controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen